I förra veckan skrev Metro om att endast två personer övervakar de över 4 000 övervakningskameror som monterats upp i Stockholms kollektivtrafik. 

– Även om Trygghetscentralen är bemannad dygnet runt är det praktiskt ogörligt att bevaka 4000 kameror i realtid. De måste först få indikationer på att det händer något, säger Jesper Pettersson, pressekretare på SL.

Han menar att det även finns 

Det är också anledningen till att det inte finns monitorer inne hos spärrvakterna, som skulle kunna ha en dygnet-runt-bevakning i realtid av kamerorna. 

Men enligt Länsstyrelsen är SL:s tolkning av reglerna felaktig.

– När det gäller monitorer är det inte lika strikta regler som med bildmaterialet. Det är ju just för att man ska kunna sitta i en vaktkur eller reception och se om något händer. Om monitorn sitter hos spärrvakten i det syftet finns det inga problem. Bara monitorn är riktad så att resenärerna inte kan se den, säger Malin Ricknäs, jurist och ansvarig för kameraövervakningsfrågor hos Länsstyrelsen till tidningen Svenska Dagbladet. 

SL:s säkerhetsdirektör Lars H Ericsson öppnar nu för att företaget kan komma att tänka om när det gäller säkerhetskameror i spärrvaktsbåsen.

–   Vi får tänka till ordentligt. I teorin kan det vara bra med monitorer hos spärrvakterna men de har ju många andra arbetsuppgifter också. Det finns också en risk för integritetskränkning om vi vidgar handhavandet, säger Lars H Ericsson.

Metro skrev om bristen på kameraövervakare i samband med att en 38-årig man låg medvetslös på tunnelbanespåret i sju minuter innan tåget kom. Strax efter fallet blev han rånad av den så kallade spårrånaren – en 28-årig man som nu är häktad på sannolika skäl för grov stöld.