Reklamombudsmannens opinionsnämds ordförande Marianne Åbyhammar.
Reklamombudsmannens opinionsnämds ordförande Marianne Åbyhammar. Foto: Matts Nordell

Reklamen som prydde gallerian mitt på fashionabla Stureplan i Stockholm bestod av två affischer. Den ena visar ett par lila spetstrosor och ett par manschettknappar med budskapet ”Please, please him”, den andra har samma budskap fast med en bh och en herrfluga. 

”I frågan om affischerna är könsdiskriminerande finner nämnden att affischernas uppmaning ”Please, please him” tillsammans med bilderna på kvinnounderkläder ger intryck av att kvinnor ska köpa underkläderna för att behaga sin manlige partner på fars dag, samt vidare att detta är vad män önskar på fars dag.”, , skriver Reklamombudsmannen i sitt uttalande. 

Förutom invändningar mot att den är sexistisk har reklamen fått kritik av anmälare för att den ger associationer till incest:

” En anmälare undrar om en tonårsdotter ska köpa en lila spetsbh och tillfredsställa sin pappa på fars dag eller om budskapet är att barnet ska köpa en spetsbh till pappa som mamma kan ta på sig. ”, skriver Reklamombudsmannen i sitt uttalande. 

Sturegallerian tar avstånd från budskapet i reklamen, som togs bort omedelbart efter att kritikstormen startade.