Farsta är fortfarande tuffast i landet för den som vill köra upp. Där kuggades sex av tio körkortsaspiranter under årets fem första månader. I Umeå klarade sju av tio uppkörningen.

Siffrorna finns i Trafikverkets statistik för perioden januari–maj i år.

Storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö uppvisar precis som tidigare lägst andel lyckade uppkörningar – samtidigt som allt fler klarar sig ju längre norrut i landet man kommer.

Rikard Granlund, avdelningschef för Trafikverkets förarprov, förnekar att det skulle vara lättare att köra upp i vissa städer.

– Det är en myt. Inspektörerna kräver samma saker oavsett var i landet uppkörningen sker. Det avgörande är hur väl förberedda provtagarna är.

Enligt Rikard Granlund finns det en annan trafikkultur i norra Sverige.

– I södra Sverige kan man missa uppkörningen och fortsätta att åka kollektivt resten av livet. Körkortet är ingen nödvändighet på samma sätt som i Norrland. 

I norra Sverige är privatisterna färre och fler klarar även det teoretiska provet. I Skellefteå klarar i snitt 60 procent teoriprovet mot bara 45 procent i städer som Eskilstuna och Västerås.

– Men visst spelar trafikmiljön in. För en nervös körkortsaspirant är det självklart lättare om trafiken inte är så tät, säger Rikard Granlund.

Tillsammans med Transportstyrelsen ser Trafikverket nu över flera orter för att se om de klarar kraven för körkortsprovet.

– Samspelet med andra trafikanter är en viktig del i kursplanen. Finns det inte sådana möjligheter kanske vi måste byta provort.

Även inom Stockholms län är skillnaderna stora. I Farsta klarade sig knappt 41 procent, i Jakobsberg och Södertälje drygt 46 procent. Bästa siffrorna i Stockholms län hade Sollentuna där nästan hälften, 49 procent, godkändes av inspektörerna. 

– Farsta har fler privatister än de övriga kontoren i Stockholm. Dessutom är trafikmiljön lite tuffare där, säger Rikard Granlund.