Publicerad : 10 oktober 2012

Trafikkaos att vänta när stans broar måste renoveras

Flera av stans broar är i brådskande behov av renovering, och kan i vissa fall helt komma att bytas ut. Bilköer och trafikstrul är att vänta de närmaste åren.

Trafikkaos att vänta när  stans broar måste renoveras

Omkring 45–50 år – mycket mer än så klarar inte normala betongbroar utan en rejäl renovering. För flera av Stockholms centrala broar är det dags inom den närmaste tioårsperioden. Danviksbron, Lilla Västerbron och Liljeholmsbron ligger först på tur, enligt trafikkontorets planering.  

Mest akut är läget för Södra Danviksbron. Vid en inspektion i fjol konstaterade trafikkontoret att det asfalterade ståldäcket på klaffen är ”så rostigt att bärigheten börjar påverkas”.

Nästa sommar ska arbetena börja, enligt planerna. 

– Men det är inte spikat, utan beror mycket på hur vi totalt sett kan få trafiken att fungera under byggtiden, säger Lars Jolerus, avdelningschef på trafikkontoret.

Liljeholmsbron behöver också renoveras, men det kan inte ske samtidigt med Danviksbron. Det skulle nämligen ”stänga in” de högmastade segelbåtar som ligger mellan de bägge klaffbroarna.

Flera andra broar är slitna, men får vänta på sin tur. Det är bland annat ombyggnaden av Slussen som sätter gränser för andra renoveringsprojekt.

Beslut om ny bro till Lidingö nästa vecka

När tjänstemännen skulle bedöma renoveringsbehovet för Gamla Lidingöbron kom de till en mer drastisk slutsats: Riv bron och bygg en ny.

Den gamla stålkonstruktionen från 1925 är så rostangripen och sliten att det skulle kosta 300 miljoner kronor att laga den.

– Det var en överraskning för oss att bron var i så mycket sämre skick än vi tidigare trodde, säger Paul Lindquist (M), kommunstyrelseordförande i Lidingö.

Förslaget från tjänstemännen är nu att i stället bygga en helt ny bro för Lidingöbanan samt gång- och cykeltrafikanterna. Den skulle kosta 500 miljoner kronor, men å andra sidan få betydligt längre livslängd.

– Vi i majoriteten har inte satt ner foten definitivt, det kommer vi att göra i slutet av nästa vecka, säger Paul Lindquist.

Om det blir en renovering så kommer den att utföras under perioden juni 2013–december 2014, samtidigt som SL bygger om Lidingöbanan. Om valet faller på en ny bro skulle denna enligt den tekniska förvaltningen kunna vara på plats senast 2020.

ANNONS
ANNONS


Här kan du lämna nyhetstips direkt till redaktionen

- Mejla nyhetstips till tipsa@metro.se
- Mejla webbredaktören

Är du mitt i en nyhetshändelse?
Ta en bild till Metro och tjäna pengar med Scoopshot
ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
billiga resor billiga resor
ANNONS
ANNONS