I Sverige har mer än en tredjedel av den arbetande befolkningen inte den kondition som anses nödvändig för att jobba i ett stillasittande kontorsjobb och ha energi kvar efter jobbet. Hjärnan förbrukar 20 procent av kroppens syre och du behöver ha energi för att tänka klart. Metro Student tog hjälp av hälsostrategen Christin Berg för att ta reda på hur man bör tänka kring arbete och motion.

Christin Berg är hälsostrateg och driver det egna företaget Berg & Medspelare. Hon håller utbildningar kring strategiskt hälso­arbete för företag och HR-personal, men också inspirationsföreläsningar för personalgrupper.
– Folk är så fokuserade på kompetens att de glömmer bort att hälsan är lika viktig. Har du inte ork kommer du tryta tillslut oberoende av din kompetens, berättar hon.
 
Hur påverkas prestationsförmågan av fysisk träning?
– Det är konditionen som förbättrar förmågan under arbetet, med ökad kondition får du ökad energi och är bättre rustad att vara koncentrerad och tänka klart. Fysisk aktivitet minskar också stresshormoner i kroppen. Stress var bra förr när vi var tvungna att fäkta eller fly från någon verklig fara, men nu sitter vi bara vid en ofarlig dator. Det bildas adrenalin, noradrenalin och kortisol i kroppen men vi får inget utlopp för den, därför krävs motion.

Vad händer om man inte tränar regelbundet?
– Kondition är en färskvara som försvinner väldigt fort. Även muskler och leder behöver användas för att hålla sig starka och elastiska. Tränar du inte får du sämre syreupptagningsförmåga vilket gör att du lättare blir trött. 

Varför är det viktigt med motion?
– Vi är skapta för att vara i rörelse och alla funktioner i kroppen behövs. 70 procent av ohälsan i Sverige idag är kopplad till våra livsstilar och mycket grundar sig på motionsbrist. Vi rör oss för lite i vardagen och en stor del har ett allt för stillasittande jobb. Många går till gymmet två gånger i veckan, vilket är jättebra, men de måste också få rutin på att röra sig i vardagen.

Hur kan man träna för att öka prestationen på arbetet?
– Gör någon form av konditionsträning. Ungefär en halvtimme om dagen behöver du röra dig, det är rekommendationen från Svenska Läkaresällskapet. Det räcker med rask promenad, det viktigaste är att pulsen höjs. Det är också viktigt med mikropauser, att du då och då sträcker på dig, tar en paus på en minut och ändrar arbetsställning. Du behöver röra dig varje dag. Jag brukar jämföra det med tandborstning, du kan ju inte bara borsta tänderna länge på söndagar och skippa det resten av veckan. Då hjälper det inte. 
 
Hur vet man att man inte presterar på topp?
– Det känner du oftast av själv på din egen prestationsnivå. Är du trött så rör du dig antagligen för lite. Känner du dig slutkörd efter en arbetsdag bör du fundera på vad du gör för att fylla på med energi, hur du tränar, äter och vilar. Det kan såklart ligga andra orsaker bakom trötthet också, men träning, mat och vila är saker som individen själv kan påverka för att buffra.