Lina Ekstrand driver eget företag i Malmö där hon gör illustrationer åt bland andra Elle, SJ, Damernas Värld,  Pandora, Monki och Libresse. Men att kunna försörja sig som proffesionell illustratör är få förunnat och även Linas väg har varit lång och snårig. 
 
Hur blir man illustratör?
– Fram tills jag blev illustratör, och kunde kalla mig illustratör, var det en krokig väg. Jag började med att gå en kulturhandledarutbildning som innefattade mer kulturellt arbete. Det var då jag började känna att det var specifikt att rita som jag ville. Därför sökte jag utbildningar som hade med illustration att göra, och jag studerade ett år på London college of Communication innan jag kom in på en treårig utbildning på Danmarks designskola. Jag tror att det krävs mer än att bara vara bra på att rita för att bli illustratör, det gäller också att kunna arbeta med att marknadsföra sig själv. Man måste hela tiden jobba på sin portfolio och inte bara lita på sin talang. Att bygga kontakter, hålla deadlines, vara disciplinerad och utveckla sig själv är egenskaper man måste ha. 
 
Hur tjänar man pengar på illustrationer?
– Jag hade svårt att tjäna pengar på mina illustrationer tidigare, men efter att jag skaffat mig en agentur löste det sig bättre. Många som jobbar med kreativa jobb är inte speciellt bra på det där med ekonomi, och jag ¬personligen insåg inte mitt eget värde på samma sätt och jag tog ofta för lite betalt. Jag tänkte inte i ekonomiska termer, och det hjälper agenturen mig med. De hjälper mig också med marknadsföring och visar upp mitt arbete, jobbar med rättigheter kring mina bilder och fungerar som ett allmänt skyddsnät. Man behöver folk som hjälper till med det man inte själv behärskar.
 
Vad inspireras du av?
– Allt möjligt, väldigt mycket filmer och olika upplevelser. Förut var det mer konkreta saker som utställningar, men på senare tid har jag fått mer inspiration av naturen, universum eller astrologi. Nu hämtar jag snarare inspiration inifrån mig själv än av faktiska saker. 
 
Vad gör du om du tröttnar på dina illustrationer?
– Jag tröttnar faktiskt väldigt fort, direkt när jag är klar. Då lägger jag bara bort dem och tittar inte mer på dem på länge. Jag vill alltid vara nöjd när jag är klar med ett jobb, men om jag gör ett jobb som jag inte tycker är roligt är det ju svårare att bli helt nöjd. Jag är perfektionist och sitter säkert lite för länge med många av mina jobb, och vill inte lägga ifrån mig något som jag inte är nöjd med.
 
Drömprojekt?
– Jag har tänkt mycket på det och hade väldigt gärna jobbat med scenografi på en teater eller opera. Att bygga och jobba mer tredimensionellt med illustrationer verkar väldigt kul. De illustrationer jag gör nu är väldigt detaljerade, och att jobba med något större hade varit omväxlande. 

Får du ofta underkasta dig kundens önskemål?
– Ibland får jag göra saker som jag tycker är mindre roliga, men som ger mer pengar. Det är ju tråkigt att tänka så, men jag måste göra det för att klara mig ekonomiskt. Självklart gör jag även mindre jobb för att jag tycker det är roligt fast att det inte ger så bra betalt. Ju mer etablerad man blir desto mer valmöjlighet att tacka nej till mindre roliga jobb har man.
 
Hur ser en vanlig dag i arbetet ut?
– Jag kommer till min studio vid tio eller elva på förmiddagen, kokar lite kaffe och börjar med research om ämnet för projektet. Om det är ett modejobb kollar jag olika kläder och kollektioner. Sedan letar jag passande foto och annan information som jag kan använda. Efter det sitter jag mest och ritar för hand innan jag scannar in allt i datorn. Vid sex eller sju på kvällen går jag hem. Men jag kan lika gärna ägna en dag på Louisiana eller åka ut på en skogsrunda, eller bara sitta och tänka ut idéer och skissa. Det är oerhört varierande. Kundmöte, inspirationsresor och liknande är också vanligt.