Hon hoppar till när zombier rusar mot henne i den virtuella världen och sliter av sig VR-glasögonen.

– Det var riktigt läskigt. Jag är feg för skräckspel överhuvudtaget, men när det blev VR också så kom det så nära. Alldeles för nära, så jag drog av mig utrustningen.

TT: Du blev inte sugen på att skaffa VR-glasögon?

– Jo! Det är väldigt attraktivt just nu inom hela spelvärlden. Men skräckspel skulle jag nog aldrig skaffa.

CS-proffs

"Mouse" har spelat Counterstrike på professionell nivå för både franska och svenska organisationer över hela världen i flera år. Så hon vet vad hon pratar om.

– Det är så annorlunda jämfört med en skärm. När man har på sig VR-glasögonen ser man ingenting utanför ens i ögonvrån, man är på ett helt annat ställe och kan titta runt och interagera, säger Angel Malihiolzakerni.

TT: VR-glasögonen har blivit utpekade som årets julklapp. Tror du att det blir så?

– Absolut. Det här är bara början och det är det bästa. Inom fem år kommer det här att ha utvecklats extremt mycket, med många fler spel och mycket snyggare spel.

Har funnits ett tag

Virtual reality-glasögon är inte en ny grej. Men nu har hårdvaran blivit så kraftfull att upplevelsen blir något extra. Viktigt är så klart också att priset har sjunkit, även om det ännu inte är billiga prylar att köpa.

– Tekniken har funnits ett tag. Men det är först nu som det har börjat bli en konsumentprodukt, så att man kan köpa och använda det hemma, säger Thomas Melzer, teknisk talesperson för teknikjätten Intel, till TT.

Tidigt i VR-utvecklingen gjorde begränsningar i tekniken att människor ibland bland annat blev illamående.

– Det har hänt en hel del sedan dess. Det är riktigt häftigt och en häftig upplevelse, säger Thomas Melzer.