JP Morgans styrelseordförande och vd Jamie Dimon fick ta emot många smällar på Twitter. 
JP Morgans styrelseordförande och vd Jamie Dimon fick ta emot många smällar på Twitter. 

Att öppna för en frågestund på Twitter kan vara en bra idé. Men om ditt företag är mitt uppe i en mutskandal och dömts till de största bankböterna i modern tid kan det nog vara ännu bättre att låta bli. 

När storbanken JP Morgan bjöd in till en frågestund på Twitter, där vice vd James Lee skulle ge sina bästa karriärtips under hashtaggen #AskJPM, startades en flod av sarkastiska inlägg riktade mot dem. 

”Hur mycket blod konsumerar era chefer på månadsbasis”, frågade en twittrare, och syftar till att amerikanska storbanker målats ut som giriga blodsugare. 

”Sköljs smutsen bort med en vanlig dusch eller måste ni använda något specialmedel, som babytårar”, frågade en annan. 

Specifika händelser avhandlades också, till exempel skandalen ”London Whale”, där oansvariga metoder ledde till att banken förlorade nästan 40 miljarder kronor och dessutom sex miljarder i böter till amerikanska och brittiska myndigheter. På torsdagen publicerades nya skandaluppgifter. Enligt New York Times har banken mutat Kinas dåvarande premiärminister  Wen Jiabaos  dotter för att få inflytande i politiken. 

#AskJPM utnämndes på Twitter till ”Det största social media-fiaskot någonsin”. En annan twittrare menar att det visar på en brist på insikt om vilka känslor varumärket JP Morgan väcker hos allmänheten. 

En liknande twittervåg sköljde över flygbolaget Ryanair när de sjösatte sitt Twitterkonto. ”Ni är resandets dödsätare och jag skulle inte flyga med er om jag fick betalt”, löd en tweet.

På torsdagen twittrade JP Morgan ut på sin officiella Twitter att frågestunden var en ”dålig idé” och ställs in.

Här nedan kan du följa och delta i #AskJPM-strömmen