75-85 procent av valen som görs på Netflix baseras på videotjänstens rekommendationer. Det förklarar Todd Yellin, chef för företagets utvecklingsavdelning. Bara en liten minoritet av användarna söker själva upp material, de flesta förlitar sig i stället på de tips som Netflix tillhandahåller. Men att titlarna som syns på tjänstens förstasida är skräddarsydda för just dig framgår inte särskilt tydligt.
– Om vi skulle kalla det för rekommendationer så skulle användarna tänka: "Jag behöver inga rekommendationer, jag kan välja själv”. Så vi gör det under ytan i stället, säger han till Metro.

Todd Yellin, med förflutet som både filmkritiker och regissör, är just nu i Sverige för att presentera två nyheter i Netflix. Den ena är möjligheten att skapa profiler för olika familjemedlemmar och den andra att skapa en lista över de titlar du helst vill se. Listan knyts till den individuella profilen. Målet är tydligt: rekommendationerna ska bli ännu mer skräddarsydda och personliga.

► LÄS MER: Här är bästa tjänsterna för tv och film på nätet

Netflix har i dag över 36 miljoner användare och allt de gör registreras och analyseras in i minsta detalj av Todd Yellins utvecklingsavdelning, på över 800 personer.
– Vi vet otroligt mycket om tittarvanor. Vi vet hur mycket de ser av en serie, om de bara tittar på fem minuter och sedan stänger av, eller om de ser tre avsnitt på en kväll och sedan fortsätter varje kväll, säger han.
– Vi vet när de tittar, hur mycket de tittar, på vilken enhet de tittar. Vi har otroliga mängder data, en del är skräp, en del är guld.

Netflix-serien ”House of Cards” som hade premiär i våras blev en enorm succé, både bland kritiker och tittare, och det är troligtvis ingen slump. Serien, med brittisk förlaga, var beställd utifrån noggrant framtagna data om vad Netflix-användarna tycker bäst om, för att passa en så stor målgrupp som möjligt.

► LÄS MER: Så prisvärda är nättjänsterna

Alla nya funktioner testas lika noggrant. Listfunktionen tog tre år att förfina och för att veta hur den skulle fungera bäst lät Netflix en liten del av användarna testa olika versioner. Nya Netflix-kunder kan ovetandes ha funktioner som ingen annan kommer åt. De ingår därmed i en testgrupp som övervakas noga av Todd Yellin och hans team.
– Vi testar allt. Vi lyssnar på vad användarna säger, vi lyssnar på våra egna idéer och vi tittar på konkurrenterna. Men det är mindre viktigt vad våra användare säger att de vill ha, än vad de faktiskt gör. Så vi tar de bästa idéerna, bygger dem och skickar ut till en liten andel.

Den information som Netflix får från att studera användarnas beteende har visat sig viktigare än all annan information om tittarna, så som var de befinner sig, eller till och med ålder eller kön. Både gamla tanter och tonåriga pojkar kan mycket väl uppskatta samma material.
– Att du väljer att titta på just en enda titel, är såpass mycket viktigare än både ålder och kön.