Bosse Lång, vägledare på Konsumentverket tipsar om dina rättigheter vid verkstadsbesöket:

Bestäm pris innan reparationen

Se till att få skriftliga offerter och underlag på jobbet så det inte blir något tjafs efteråt. Det finns en branschöverenskommelse om att du alltid ska få en prisuppgift om notan förväntas sluta på över 2 000 kronor. Men oavsett får du ha i åtanke att du får betala för felsökningen som görs innan reparationerna görs, det har verkstaden så klart rätt att ta betalt för.

 

Ungefärlig ska vara ungefärlig

De vanligaste klagomålen vi får in är att konsumenten fått en ungefärlig prisbild som sedan blivit flera gånger dyrare. Enligt lag får verkstaden lägga på max 15 procent av det ungefärliga priset. Skulle den ungefärliga kostnaden vara 8 000 kronor får slutnotan alltså inte landa på mer än 9 200 kronor – och merkostnaden ska gå att motivera.

 

Reklamationsrätt i tre år

Går någon av reservdelarna som verkstaden bytt ut sönder eller att arbetet inte är utfört rätt har du tre års reklamationsrätt, med extra starkt skydd de första sex månaderna. En sak som du kan tänka på är att köpa både tjänsten och reservdelarna som byts av verkstaden och inte går dit med egeninköpta delar. Går något fel blir det svårare att bevisa om det var reparationen eller reservdelen som felet låg i, och därigenom vem som ska stå för kostnaden.

 

Välj rätt verkstad

Att ha en referens är alltid bra, att någon du litar på rekommenderar stället. Annars kan en bra sak vara att se om företaget är knutet till någon branschorganisation. Då är de knutna till ett regelverk som ger en viss trygghet, samtidigt som det är en kvalitetsstämpel på verkstaden.

 

Fotografera bilen innan

Det händer att bilar kommer tillbaka från verkstaden med repor eller andra skador, och om verkstaden nekar inblandning står ord mot ord. Fota bilen innan du lämnar in den, på så sätt har du bevis för i vilket skick du lämnade in bilen i.

 

Daniel Aldebo, verkstadsansvarig på Upplands Motor tipsar

Ta hand om bilen och spara pengar

Du kan fuska med skötseln på kort sikt, men tillslut blir det dyrt. Det handlar om sunt förnuft: sköt om din bil, följ serviceschemat och håll koll på nivåerna på oljan och kylarvätskan för att minimera riskerna.

 

Det ska du förvänta dig av ditt verkstadsbesök

Oavsett anledning till ditt besök ska du alltid kräva full transparens. Innan bilmekanikern gör sitt jobb ska du få en utförlig förklaring av vad som ska göra och vad det kommer att kosta. Tillkommer oförutsedda jobb ska du få veta det innan reparationen och pris på hur mycket extra det skulle kosta.

 

Följ serviceschemat

En bil är en dyr investering – att slarva med servicen är att riskera din bils hälsa. Dessutom kan det bli en dyr historia, eftersom garantin inte gäller om du inte håller serviceschemat.

En mörk och nedgången lokal med gubbar i skitiga overaller – är det vad vi kan förvänta oss av ett verkstadsbesök 2016? Nej en del har hänt de senaste decennierna och verkstadsmyten är en gång för alla redo att smulas i bitar.

– Vi skurar lokalerna och tvättar mekanikernas kläder minst en gång om dagen och jobbar hårt med att skapa en atmosfär som kunderna trivs i. Vill man så ser vi gärna att kunden är med och tittar när vi jobbar. Det ska vara personligt, tillgängligt och tydligt att komma till verkstaden, säger Daniel Aldebo, verkstadsansvarig på Upplands Motor.

LÄS MER: Dags att leasa – tänk på det här 

Att lämna sin trasiga bil i en främlings händer kan kännas otryggt ifall du inte vet ett smack om bilar. Blir jag blåst nu? Men om du bara hittar en seriös verkstad menar Daniel Aldebo att det inte finns någon anledning till oro.

– Det är väldigt mycket mer transparent mot kund numera. Innan vi genomför några reparationer ger vi alltid kunden en beskrivning på vad som behöver göras och vad det kommer att kosta. Som kund ska du alltid förstå vad som görs och varför. Det tycker jag att du ska kräva av din verkstad, säger han.

För varje år som går blir bilarna allt mer datoriserade. Och teknikens mer svåråtkomliga och datorstyrda motorer har fått många hemmamekaniker att slita sitt hår. Daniel Aldebo förklarar varför bilindustrin gått från de luftiga och mer ”lättmekade”.

– Anledningen till att motorerna ser annorlunda ut i dag är främst en säkerhetsåtgärd. Om vi tar Volvo som exempel så påverkar deras uppbyggnad av motorrummet krocksäkerheten. I kundens ögon kan det se ut som att de inte kommer åt några komponenter under huven längre. Men i mångt och mycket skiljer det sig inte mycket från förut. De som har läst på märker att de absolut kan skruva i bilen även om det ser lite annorlunda ut under huven.

LÄS MER: På väg med hyrbil – det här ska du tänka på 

På vilket sätt blir bilen säkrare med det nya upplägget?

– Om vi fortsätter på Volvoexemplet. När du tittar under huven på en Volvo är det som ett tetrisspel av klossar, och det finns en anledning. Vid en kollision ska klossarna skjutas ihop och ta smällen. I äldre motorutrymmen var det mycket mer glest mellan komponenterna vilket gjorde att bilen inte tålde krockar lika bra.