Vi har alla varit där. Du besöker en webbsida bara för att se ett stort reklamfönster skymma artikeln du ville läsa. Reklamen är ofta svår att klicka bort och skapar en känsla av irritation. 

► LÄS MER: Alla dina gamla Google-sökningar sparas – så kommer du åt dem
 

Nu vill Google ändra sina sökresultat för att straffa webbsidor med reklam som täcker webbsideinnehåll och är svår att klicka bort. Det meddelade företaget under onsdagen.

Enligt Google innebär sajter med stora reklamfönster som skymmer innehåll och är svår att klicka bort en sämre användarupplevelse, särskilt på mobiler som ofta har mindre skärmar. Sajter som använder sådana tekniker kommer därför från och med den 10 januari 2017 att placeras längre ned i Googles sökresultat.

Vissa fönster, som till exempel ber dig logga in eller verifiera din ålder, kommer inte att påverkas.

I sitt uttalande meddelade Google också att de kommer att sluta meddela användare om huruvida en webbsida är mobilanpassad eller inte, eftersom 85 procent av alla sajter Google visar i sina mobila sökresultat nu är anpassade för bärbara enheter.

► LÄS MER: Det här googlade vi mest på under 2015