Metro har i flera dagar rapporterat om den grupp manliga studenter som trakasserat, hotat och förföljt kvinnliga studiekamrater vid Lunds tekniska högskola.
 
Jan Gulliksen, professor inom Människa-Datorinteraktion vid KTH, ser paralleller mellan den manliga kultur som finns på tekniska högskolor, och senare inom IT-sektorn i arbetslivet, och den kvinnofientlighet som frodas bakom dataskärmar i pojkrum och på datafestivaler.
 
– Även om majoriteten naturligtvis inte trakasserar kvinnor så finns det en kvinnofientlig attityd bland dessa grupper. Vi som arbetar på tekniska högskolor försöker vara observanta på det, säger han. 
 
När kvinnor stängs ute från de teknikområden som traditionellt dominerats av män är det i slutändan företagen som blir förlorare, menar Gulliksen.
 
– Jag tror inte att det är en hållbar utveckling med tanke på den kompetensbrist som kommer att vara i framtiden inom teknikbranschen.
 
Att få fler kvinnor att känna sig hemma i spelkulturen kan vara ett sätt att i förlängningen minska sexismen på arbetsmarknaden och få fler tjejer att söka tekniska utbildningar. 
 
– Vi försöker arrangera alternativa Dreamhacks som kan appellera mer till båda könen. KTH gjorde ett Greenhack, som är kopplat till hållbarhet. Sådant drar mycket större kvinnlig publik än de traditionella combat-spelen.