Någon du följer på Instagram tipsar om ett par jeans eller en ny bok. Men hur vet du om tipset är uppriktigt, eller betalt av ett företag? Enligt marknadsföringslagen måste det för all reklam framgå tydligt att det handlar om just reklam, även på sociala medier.
– Lagen och näringslivets egna regler är entydiga. Handlar det om reklam ska det framgå. Det ska stå att det är en annons, och om det är sponsring ska det framgå att det är ett sponsormeddelande. Det är egenligen ingen skillnad mellan övrig media och social media, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman, till Metro.

Men det är inte alltid det framgår att det handlar om reklam, trots att annonsörerna nu satsar mot de nya kanalerna, skriver Dagens Media.
– Med bloggvärlden har vi jobbat med köpta inlägg länge. Instagram är ännu ganska omoget. Men det kommer nog att bli på samma sätt som i bloggvärlden, säger en medarbetare på en av landets stora kommunikationsbyråer, säger en medarbetare på en kommunikationsbyrå till tidningen.

Ett exempel är 17-åriga Lisa Tellbe som har ett av Sveriges mest populära konton på Instagram med 354 000 följare. Hon medverkar just nu i en kampanj för Arla, där det tydligt framgår att Arla är avsändare. Men tidigare har hon även gjort reklam för webbutiken Caseapp, där annonsmärkning saknades, enligt Dagens Media.

Hos de unga personer som ofta använder sociala medier och som kontaktas av företagen är det långt ifrån alla som har koll på marknadsföringslagen.
– Jag tror att det finns ganska låg kunskap hos många av de här personerna om hur reglerna ser ut. Det vilar naturligtvis också ett stort ansvar på annonsören och inte bara på den som förmedlar informationen, säger Elisabeth Trotzig.

Men att komma till bukt med problemet, och sätta stopp för de inlägg där det inte framgår om det handlar om reklam är svårt, menar hon. Detsamma bekräftas av Konsumentverket. När någon normalt sett lägger ut bilder med modetips och plötsligt får betalt för att tipsa om ett par jeans är det svårt att urskilja reklamen från resten av materialet.
– Vi får in en del anmälningar om att bloggare ägnar sig åt smygreklam. Men det är svårt att driva den här typen av ärenden. Vi har ingen möjlighet alls att bevisa att det finns något samarbete mellan bloggare och företag, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket.