Sedan urminnes tider har finska Redlynx utvecklat oräknerliga spel i Trials-serien. Eller ja, sedan år 2000 och det är totalt 13 stycken stora som små spel som har släppts. Löst baserat på sporten Trial placeras spelaren i en motorcross för att manövrera sinnessjuka hinderbanor i så kallad 2,5D. Otroligt lätt att lära sig, men svårt att bemästra. Och nu är det alltså dags igen, två år efter Trials Evolution, att kasta sig in i galenskapen med Trials Fusion.

Spelet öppnar med en otroligt tilltalande signaturmelodi som proklamerar: “Welcome to the future. Man, machine: the fusion” i samspel med en futuristisk förare på toppen av en skyskrapa och med flygande farkoster i bakgrunden. Det sätter snabbt tonen för spelet: framtiden. Eller i vilket fall en stereotypisk neonpulserande sådan. Så fort spelet faktiskt startar känner jag mig som hemma, det är samma simpla idé som tidigare spel. En förare, en motorcross och en väg mellan punkt A och punkt B du ska ta dig igenom. Eftersom spelet är låst till 2D behöver spelaren inte tänka på mer än att accelerera, bromsa och luta sig fram och tillbaka på sin cross.

Tyvärr tvingar Trails Fusion på spelaren flertalet tutorials där en inte kan skippa vissa dialogpartier som förklarar spelets olika dynamiker. Fem stycken för att vara mer exakt. Det skall nämnas att jag, som något erfaren Trials-spelare lärde mig ett och annat av de senare, men att inte kunna skynda sig förbi de delar jag redan har koll på blir ett irritationsmoment.

En grundsten i Trials är dess checkpoints vilket det finns flertalet av placerade på varje bana. När du kraschar och misslyckas kan du med ett enkelt knapptryck snabbt vara på benen igen, sällan långt ifrån ditt vrak. Detta blir snabbt en funktion som överges, då du - för att få guldmedalj - sällan kan ha fler än någon enstaka retry. Då startar en istället om banan från början, och skriker över hur svårt det absolut första hindret plötsligt tycks ha blivit. På banorna finns även en massa gömda hemligheter såsom bonusbanor, warp zones och samlarobjekt i form av ekorrar. Du kan även se markörer för dina vänner på banan och hurvida du ligger före eller efter dem, vilket uppmanar till rekordbrytande.

[pagebreak]

Utöver kampanjens banor, som är spelets huvudattraktion, finns även multiplayer där upp till fyra spelare kan köra på samma banor samtidigt. De är dock något nerdummade, och även om jag kan tänka mig att det gör sig småkul på en fest så håller det inte måttet med de mer utmanande och välutformade banor som är gjorda för endast en spelare. Likt Trials Evolution kommer spelet med en baneditor som ger dig samma verktyg att skapa nivåer på som utvecklarna använt, den är dock svår att använda utan att följa online-guider och ingenting jag grävde ner mig för mycket i.

En ny detalj i Trials Fusion är FMX, möjligheten att göra tricks. Efter ungefär halva kampanjen låser en upp detta och det används genom att i hopp vrida högerspaken i olika riktningar för att få föraren att slänga sig hejvilt omkring sin cross. I vanliga banor fyller det ingen speciell funktion, men vissa FMX-nivåer existerar där en ska stränga ihop så många tricks, volter och snygga landningar som möjligt för att kamma hem highscore och en guldmedalj. Det funkar sådär, vissa tricks är svåra att få in och ibland lyckas inget trick väljas åt en så föraren bara hänger osäkert efter crossens rörelser. Inget revolutionerande, men ändå en kul grej. En annan ny grej är en fyrhjuling som under en samling banor i kampanjen blir ditt primära fordon. Med fyrhjulsdrift istället för bara ett tar du dig fram på ett annorlunda sätt - det blir en skön variation i samma gamla nötande som en annars utsätts för.

Ett spel om framtiden fungerar inte utan artificiell intelligens som pratar med dig, så i Trials Fusion får du två stycken! En manlig röst och en kvinnlig röst, George och Cindy, som på olika sätt kommenterar nivåerna du tar dig fram på. George rabblar mest på om säkerhetsvarningar, medan Cindy försöker ha en mer personlig relation med spelaren. Stundtals är det rätt roliga monologer, problemet blir att den är låst till vissa punkter på banorna vilket betyder att varje gång du startar om - från början eller från en checkpoint - kommer du höra varje mening om och om igen. Ofta bara delar av den då misstag ofta hopar sig ovanpå varandra vilket blir ett enormt irritationsmoment. Som tur är finns möjligheten att stänga av deras röstspår, men eftersom de som tidigare nämnt kan vara rätt underhållande känns det lite småtråkigt.

I Trials Fusion finns möjligheten att skräddarsy utseendet på din karaktär och dina fordon. Det är ingenting överdrivet utan lätta delar du kan byta ut och ändra färg på. Men när Redlynx ändå lagt ner tid på en karaktärseditor blir jag lite irriterad över att jag inte har möjlighet att spela som kvinna. Med en röstskådespelare som inte gör annat än att skrika “Yeah” och oja sig när han ramlar är det svårt att se att de inte kunnat slängt in möjligheten att välja annat än ännu en snopp. Jag är inte så kräsen, en karaktär är en karaktär. Men om ett spel erbjuder en möjligheten att skräddarsy sin karaktär borde kön vara ett av valen - för det börjar bli tröttsamt med alla snubbsimulatorer som staplas ovanpå varandra.