Så har trenderna tickat fram:

1980-talet

Swatch gör entré. Ju plastigare och färggladare desto hetare. 

1990- och 2000-talet

Dyra herrklockor som Breitling och Rolex hägrar. Helst ska de klara extrema höjder och extrema vattendjup, utan att bäraren någonsin utsätter sig för det. I slutet på perioden ersätter tjejer och killar klockorna med smycken.

2010-talet

Klockornas återvändo. Nu påminner de mer om 80-talets Swatch och är billiga, färgglada och utbytbara. Vi köper inte nödvändigtvis klockorna i klockbutiker. Populära märken är Triwa och Mutewatch.

2020-talet

Troligtvis mäter vi tiden på ett annorlunda sätt. En klocka ska inte längre berätta vad klockan är, utan hur många minuter det är kvar på något, som tunnelbaneminuter. Klockorna blir därför smartare.

Rätt klocka kostar inte längre skjortan. Men den säljs allt oftare på samma ställe. Det menar trendexperten Stefan Nilsson som urskiljer en ny trendcykel för klockor. 

– Vi är mitt uppe i någonting just nu. För fem år sedan försvann klockan på mångas handleder. I stället för de då tidigare, väldigt dyra klockorna, hade man smycken och läderremmar. Nu kommer klockorna tillbaka men i en helt annan form, säger han. 

Och att klockorna kommit tillbaka syns tydligt på försäljningen. De senaste fem åren har omsättningen enligt statistik från HUI. av ur ökat med mer än 18 miljoner kronor, till 1 446 miljoner kronor. Men i stället för exklusiva klockor syns något som påminner om 80-talets Swatchtrend på våra armar, enligt Stefan Nilsson.  

– Den är färgglad, utbytbar, plastig och smart. Till exempel har det nya märket Mutewatch ett inbyggt, tyst, larm. I stora drag är det ett smycke som inte innebär en investering längre. 

Metros modereporter Caroline Sandström håller med om att det ofta är lite billigare klockor som gäller nu. 

– Många matchar sina klockor med andra accessoarer. Man köper på sig flera stycken, säger hon.