Rätt klocka kostar inte längre skjortan. Men den säljs allt oftare på samma ställe. Det menar trendexperten Stefan Nilsson som urskiljer en ny trendcykel för klockor. 

– Vi är mitt uppe i någonting just nu. För fem år sedan försvann klockan på mångas handleder. I stället för de då tidigare, väldigt dyra klockorna, hade man smycken och läderremmar. Nu kommer klockorna tillbaka men i en helt annan form, säger han. 

Och att klockorna kommit tillbaka syns tydligt på försäljningen. De senaste fem åren har omsättningen enligt statistik från HUI. av ur ökat med mer än 18 miljoner kronor, till 1 446 miljoner kronor. Men i stället för exklusiva klockor syns något som påminner om 80-talets Swatchtrend på våra armar, enligt Stefan Nilsson.  

– Den är färgglad, utbytbar, plastig och smart. Till exempel har det nya märket Mutewatch ett inbyggt, tyst, larm. I stora drag är det ett smycke som inte innebär en investering längre. 

Metros modereporter Caroline Sandström håller med om att det ofta är lite billigare klockor som gäller nu. 

– Många matchar sina klockor med andra accessoarer. Man köper på sig flera stycken, säger hon.