Ett rosévin som säljs portionsförpackat i plastglas. Idén ratades av investerarna i brittiska versionen av”Draknästet”, ”Dragons' Den”.  Men nu har den prisats på en vingala. Och produkten är en storsäljare i brittiska affärer.

Upplägget i Draknästet är enkelt. Entreprenörer och uppfinnare får en chans att visa upp sina affärsidéer för en jury bestående av riskkapitalister och investerare. Om de tycker att idén är något att ha, så kan de välja att lägga sina pengar och stötta entreprenören.

Men när James Nash visade sitt portionsförpackade rosévin 2009 ville den brittiska juryn inte veta av det. Kritiken handlade om att folk inte skulle vilja köpa vin i plastglas. Men det visade sig att de finsmakande investerarna hade fel.

Butikskedjan Marks & Spencer började sälja produkten som visade sig bli populär bland pendlare och picknick-sugna. Dessutom fick vinet pris på International Wine Challenge.

Men Cup-a-wine, som vinet kallas, är inte den enda framgångssaga som Draknästets jury tackat nej till.

I bildspelet ovan hittar du fler idéer som blivit succé utan Draknästets hjälp.