När den erotiska romanen med originaltiteln "Fifty Shades of Grey" publicerades förra året dröjde det inte länge innan den skapade stora rubriker. Det utförligt beskrivna S&M-sexet fick många att rusa till bokaffären och hittills har boken sålt i över 40 miljoner exemplar världen över. Just nu ligger den etta på Bokustoppen och det pratas också om en eventuell filmversion.

Boken, den första i en trilogi, handlar om den unga studenten Anastasia Steele och hennes sadomasochistiska förhållande med den rike finansmannen Christian Grey.

Nu släpps en rad sexiga prylar av tre amerikanska klädmärken i samarbete med romanens författare, E.L James. Klädkedjorna Freeze Clothing, HYP och Briefly Stated kommer inom kort erbjuda sugna shoppare allt från t-shirts och munkjackor till stay-ups och strumpeband.

Och det finns onekligen pengar att tjäna på samarbetet. Faktum är att försäljningen av bland annat rep, piskor och handklovar exploderat i många länder sedan allmänheten för första gången bekantade sig med den attraktive Christian Grey.

Jan Kopriwa äger butiken Läderverkstan i Stockholm. Han är också grundare till webbshopen BDSMSHOP. Men där har inte Grey-hysterin påverkat försäljningssiffrorna.

– Vi har hela tiden försäljning här, så det är svårt att se att det skulle vara någon ny trend på grund av boken, säger han.

Att bondage skulle ha blivit mer populärt nu än tidigare håller han inte med om.

– Det här är ingenting nytt, inte för den som är invigd. Men det förekommer ju olika grader av bondage, först kanske man började med mild bondage och sedan blir det tyngre och tyngre för en del. 

Carl-Michael Edenborg är förläggare på bokförlaget Vertigo, som ger ut erotisk litteratur. Han tror att romanens framgång helt enkelt beror på ett ökat intresse för genren i stort.

– Det beror dels på att intresset för erotisk litteratur har byggts upp under en längre tid, både i Sverige och utomlands. Vi märker nu att allt fler läser klassikerna inom genren, säger han.