En informationsvideo från Asap Science presenterar vad forskningen säger om de bästa och sämsta tiderna att dricka kaffe – och det är kanske förvånande nyheter för många. 

Mellan klockan 8 och 9 på morgonen producerar kroppen som mest kortisol, det ”stresshormon” som styr våran dygnsrytm. Den som dricker en kopp kaffe under den här tiden kommer inte att känna effekten lika kraftigt som under andra tidpunkter och bygger dessutom upp en tolerans mot koffein som gör att en kopp kaffe ger en mindre skjuts. 

Många gillar att avsluta lunchen med en kopp kaffe, men forskare har funnit att vi har en annan peak i kortisoltillverkningen mellan klockan 12 och 13 på dagen. Det är alltså bättre att vänta med kaffet tills efter lunchen om du vill få maximal effekt av de koppar du dricker. 

Ytterligare en topp i kortisolproduktinen inträffar vanligtvis mellan 17.30 och 18.30, även här kan det vara klokt att undvika kaffet – och efter den tiden riskerar koffeinet att störa din nattsömn. 

Men om du går upp jättetidigt eller jättesent då? Går det att sätta i dig en kopp och få maximal effekt? Nej, oavsett när du vaknar sker en 50-procentig ökning av kortisolproduktionen precis efter att du slagit upp ögonlocken. 

Rådet här är att vänta en timme med att dricka kaffe för att få maximal effekt av drycken.

Bloggen Neuroscience DC går in mer i detalj på hur hormoner och koffein samspelar.

► LÄS MER: Varningen: Drick max fyra koppar kaffe om dagen