En enorm forskningsstudiesom nu publiceras i den ansedda vetenskapliga journalen Nature har hittat vad som kan sägas vara de gener som går att koppla till lycka och depression. Studien, som involverat 190 forskare på 140 forskningscentrum i 17 länder, är en av de största som någonsin behandlat gener och mänskligt beteende.

► LÄS MER: Studie: Att skaffa barn är sämre för lyckan än att partnern dör

Studien genomfördes som en metanalys, det vill säga att forskarna förde samma data från många andra studier. Datan behandlades via statistiska verktyg på ett sådant sätt att det i praktiken blev som en stor studie med 298 000 människor, enligt ett pressmeddelande.

Studien visar på tre genvarianter som kan kopplas till subjektivt välmående, det vill säga hur bra en person tycker att dennes liv är. Forskarna fann också tre genvarianter som kan kopplas samman med depressivitet och elva som förknippas med neuroticism.

Tidigare studier har antytt att individuell lycka och olycka till viss del är sammankopplade med genetik. Forskarna hoppas nu att studien, som bara ska ses som en början, kommer innebära att vi på ett bättre sätt kommer förstå vad det egentligen gör oss lyckliga och olyckliga.

Resultaten ska dock inte tolkas som att det bara är generna som är viktiga. Miljön vi lever i och saker vi är med om är lika viktiga, enligt forskarna bakom studien.

– Genetik är bara en faktor som påverkar oss. Miljön är minst lika viktig, och interagerar med de genetiska effekterna, säger Daniel Benjamin, biträdande professor vid Center for economic and social research vid University of California och medförfattare till studien i ett pressmeddelande.

► LÄS MER: Läkaren: Att gå till jobbet sjuk kan leda till depression