– Klardrömmen sker i ett tillstånd mellan dröm och vakenhet, berättar Adrian Parker. Han är professor i psykologi vid Göteborgs universitet och drar i höst igång ett forskningsprojekt om klardrömmar.

LÄS MER: Sömnexperten: Därför glömmer vi vad vi drömmer

När vi sover stänger hjärnan vanligen av många av de funktioner vi använder oss av i vaket tillstånd. Men när man klardrömmer aktiveras en del av dessa.

– Under en klardröm aktiveras vissa delar av hjärnans främre regioner. Man får till exempel tillgång till sitt kritiska tänkande och kan analysera vad som händer, vilket gör det möjligt att ta kontroll.

Adrian Parker, professor i psykologi vid Göteborgs universitet.

Adrian Parker, professor i psykologi vid Göteborgs universitet.

Klardrömmar ska inte blandas ihop med sömnparalys, även om de två tillstånden har vissa likheter. Sömnparalys innebär i korthet att hjärnan vaknar innan resten av kroppen. Den som drabbas av sömparalys kan därför inte röra sig under ett kort ögonblick.

– Sömnparalys uppfattas för det mesta som något väldigt obehagligt. Klardrömmar är tvärtom något som många har glädje av, säger Adrian Parker.

Många människor har nog någon gång upplevt att de kunnat styra en dröm. Däremot är det bara en liten del som drömmer klardrömmar regelbundet. Men det går att träna upp sin förmåga att styra drömmar, menar Adrian Parker.

LÄS MER: Drömteraputen: Det här betyder dina drömmar

– Det finns olika tekniker. Man kan till exempel stanna upp ett par gånger under dagen och fråga sig själv ”drömmer jag nu?”. Efter ett tag kan den här frågan sedan återkomma när man drömmer och då blir det möjligt att ta kontroll över drömmen. 

Hur mycket man kan styra över en dröm varierar från person till person. Vissa personer kan kontrollera ett händelseförlopp en kort stund medan andra större möjligheter.

– En del passar på att semestra och besöker sina smultronställen i drömmen, säger Adrian Parker.

Adrian Parker tipsar: så kontrollerar du drömmen

Ställ en fråga till dig själv några gånger under dagen, till exempel "drömmer jag nu?". Repetera denna rutin. Till sist kan samma fråga komma att dyka upp i dina drömmar och göra dig uppmärksam på att du inte är vaken. När du är medveten om att du sover kan du ta kontroll över drömmen.