Vanliga Metro kommer inte ut i dag, däremot en specialtidning om Way Out West. Du hittar den i Metrotältet, strax intill huvudscenerna.

Om du anser att Metros recensenter är för snåla med betygen och hyllar fel artister kan du inte skälla på dem i Metrotältet. De är ute och sätter nya betyg.

– Det här är framför allt en plats där du kan softa, ta det lugnt och läsa Metro, säger Lillemor Wallenius, projektledare och marknadschef för Metro i Göteborg.

Metro är en av Way Out West:s huvudsponsorer och mediapartner. I dag delas 15 000 färska Way Out West-tidningar ut. Men det är inte bara tidningar som är populära i Metrotältet. 2 500 vitamininjektioner i form av gröna äpplen har delats ut och mångdubbelt fler tygväskor. Nära en fjärdedel av alla festivalbesökare har hämtat den miljövänliga kassen för att bära sina saker i. Andra har passat på att spela rundpingis på pingisbordet som faktiskt är runt.

I går gjorde också Metro On Stage-vinnarna State of Drama en oannonserad akustisk spelning på eftermiddagen. Men räkna inte med fler överraskningar.

– Som mediapartner vill vi inte störa för mycket, säger Lillemor Wallenius.

Mycket efterfrågade under gårdagen var också Metros gröna regnponchos. Men utdelningen av dem tvingades man stoppa.

– Vi blev tillsagda att sluta med det. Det visade sig att andra har ensamrätt att sälja sådana.   

Av samma anledning innehåller Metros hopvikbara vattenflaskor inget vatten. Det rinnande innehållet får man därför skaffa på annat håll. Men du behöver förstås inte betala för Metros Way Out West-tidning. Den är lika gratis som vanliga Metro.