Socker är inget gift, men ett högt intag kan ställa till problem.
Socker är inget gift, men ett högt intag kan ställa till problem.

Socker framställs ofta som en av våra största hälsobovar – och har i vissa fall jämförts med rökning. Men förtjänar det alltid sitt dåliga rykte? Vi går igenom vad vetenskapen säger.

”Det är svårt att försvara socker” är en vanligt förekommande mening bland forskare och kostexperter.

De syftar ofta till att livsmedel med mycket socker, framför allt raffinerat socker, innehåller väldigt mycket energi och väldigt lite näring.

LÄS MER: Det här vet vi om lightläsk och sötningsmedel

Men betyder det att vi borde undvika alla produkter med mycket socker?

Det beror naturligtvis på hur mycket du äter. Den nordiska rekommendationen lyder att maximalt tio procent av kalorierna du får i dig per dag ska komma från tillsatt socker. För en vuxen motsvarar det ungefär 50-75 gram.

Skillnad på var sockret kommer ifrån

Äter du vissa livsmedel är det förhållandevis lätt att hålla sig under den mängden – men med andra kan det lätt flyga iväg.

– Äter man två matskedar ketchup till spagettin med köttfärssåsen och grönsakerna blir det cirka fem gram tillsatt socker men då får man också i sig mycket bra näring, för att inte tala om mättnaden som den lagade måltiden ger, menar Ingrid Larsson, näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Att äta godis eller att dricka sockersötad läsk är en annan femma. Du blir inte mätt på samma sätt och får i dig betydligt mer. Då finns det inget näringsvärde att tala om – bara energi.

LÄS MER: Chlorella och spirulina – hur nyttiga är egentligen ”superalgerna”?

Just läsk och andra sockersötade drycker är det livsmedel som är starkast förknippat med ohälsa i forskningen. Flertalet studier har visat att en hög och regelbunden konsumtion av läsk ökar risken för flera sjukdomar – stroke och typ 2-diabetes bland annat.

När det kommer till godis och andra fasta produkter med mycket tillsatt socker finns inte samma samband.

Inga belägg att socker är skadligt i sig

Faktum är att socker, så länge du håller dig till de där tio procenten av det totala energiintaget, inte är skadligt i sig. Det finns det inga väldokumenterade studier som visar. Får du i dig över tio procent finns det dock viss forskning som pekar mot att det är dåligt för blodfetterna, tillsammans med andra negativa hälsoeffekter.

Men även om socker i sig inte alls verkar vara det gift som många tror kan det ge negativa konsekvenser indirekt. Som vi tidigare var inne på är produkter med höga mängder tillsatt socker väldigt kaloririka men väldigt tomma på näring.

Personer som äter mycket av det – vilket är lätt eftersom det är gott och i många fall inte särskilt mättande – riskerar då att gå upp mycket i vikt. Det kan i sin tur leda till flera sjukdomar.

Livsmedelsverket om tillsatt socker

Produkter med mycket tillsatt socker innehåller många kalorier men nästan ingen näring. Äter och dricker man mycket sött är det svårt att få i sig de viktiga vitaminer och mineraler som kroppen behöver, utan att samtidigt få i sig mer kalorier än man gör av med.

Det är lätt att bli överviktig och det i sin tur ökar risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdom, typ 2-diabetes och cancer. Särskilt söta drycker ökar risken för övervikt eftersom de ger många kalorier men inte mättar.

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om sockersug Socker