Bra frukost, lunch och mellis lägger grunden

KVÄLLSSUG Många människor har ett extra stort sug efter mat under senare delen av dygnet. Efter middagen bänkar man sig framför tv:n tillsammans med lite tilltugg.

Som de flesta vet är en överkonsumtion av kalorier senare på kvällen en bidragande orsak till att man lägger på sig extra kilon runt midjan.

Tyvärr finns det inget generellt tips som fungerar för alla. Man kan under perioder på ren vilja stå emot sitt begär, men på sikt faller man ofta tillbaka. Jag vill dock lyfta fram en faktor som kan hjälpa avsevärt.

Vi både äter för lite och dricker för lite vatten på förmiddagen, vilket straffar sig genom att vi blir hungriga under kvällen. Kroppen försöker ta igen ett bristande kaloriintag. Äter du en bra frukost, mellanmål och lunch är kroppen laddad med energi och du får ett minskat sug på kvällen.

Förutom att du tillfredsställer kroppens behov av näringsämnen minskas även en signalsubstans i hjärnan som ökar vårt sug efter kolhydrater. Slarvar du med maten på förmiddagen, finns förhöjda halter av denna signalsubstans fortfarande kvar på eftermiddagen.

Vad som är en bra frukost och lunch har de flesta en bra uppfattning om. Mellanmålet väcker oftast betydligt fler frågor. Det tips jag oftast brukar ge är att äta en frukt tillsammans med en näve naturella nötter. Du får då i dig en bra blandning av proteiner, kolhydrater och fett utan att få i dig onödiga kalorier som lätt skulle lagras som fett.

Genom att vara piggare på eftermiddagen får man även mentalt betydligt lättare att ta sig till gymmet eller löpspåret.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset