Ett snabbtåg i Kina som kan nå hastigheter upp mot 400 kilometer i timmen. Nu säger ytterligare ett Alliansparti nej till att bygga snabbtåg i Sverige. Arkivbild.
Ett snabbtåg i Kina som kan nå hastigheter upp mot 400 kilometer i timmen. Nu säger ytterligare ett Alliansparti nej till att bygga snabbtåg i Sverige. Arkivbild.

Moderaterna säger nej till en höghastighetsbana mellan de stora städerna. Det blir det andra borgerliga partiet att ändra ståndpunkt efter Liberalernas vändning i våras.

Inför valet 2014 meddelade Alliansen att partierna enats om att bygga höghastighetsbanor genom hela södra Sverige. Banorna behövdes hela vägen mellan Stockholm och Malmö och mellan Göteborg och Stockholm. I våras meddelade Liberalerna att de inte längre ser projektet som realistiskt och nu har även Moderaterna ändrat sig.

I en debattartikel i Dagens industri skriver Ulf Kristersson och Jessica Rosencrantz att med ny fakta och bättre kunskap om i vilket skick befintlig järnväg är i, så är det "nödvändigt att prioritera annat".

Som skäl för vändningen skriver de att projektet med höghastighetståg blir en gökunge som tränger ut andra viktiga investeringar. Den riskerar även kosta mer än den smakar, då befolkningen är för liten för att utnyttja den nya infrastrukturen och tar för lång tid att bygga, när samtidigt problemen inom resandet är många och andra.

Andra överenskommelser inom Sverigeförhandlingen, som bland annat gäller Ostbanan och järnväg i norr, står partiet fast vid.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset