Livsmedel TT

Citronsaft, eller syra med en skvätt citron? Mexikansk guacamole, eller grönt industriellt mojs?

Toppkandidaterna till årets matbluff får nya namnförslag.

En kritisk konsument kan se bluffen redan på förpackningen, säger Björn Bernhardson vid Äkta vara.

Kiviks musteris bärdryck med smultronsmak beskrivs som "svalkande och god". När Äkta vara gör om förpackningen handlar det om en "bärdryck med smultronarom" – som har "mindre juice än Fanta".

Drycken är en av fem finalister när konsumentföreningen utser årets matbluff.

Det är stora märken och de luras på ett sätt där man känner att det är medvetet, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare hos Äkta vara, som varje år pekar ut de största bluffarna.

"Läs förteckningen"

I år är det smultrondryck, citronsaft som bara innehåller tio procent citron, citronpeppar som mestadels består av salt, guacamole med små spår av avokado och "viltsmak" i form av kronhjortskav som tagits fram i hägn i Nya Zeeland.

Grejen är att alla de här sakerna lär man sig när man läser ingrediensförteckningen, säger Björn Bernhardson.
Det är jobbigt att vara konsument och vara kritisk hela tiden. Det jag brukar säga är att vi konsumenter är amatörer och att de som gör förpackningar är proffs.

Marknadsföringsreglerna är inte helt självklara. Livsmedelsverket gör undantag för olika typer av produkter – beroende på vad konsumenten förväntar sig.

Till exempel smördeg utan smör, eller hallonbåtar utan hallon. Utvecklingen vi ser är att det riskerar att bli så att man inte förväntar sig något äkta i någonting längre, säger Bernhardson.

Retuscherade mandlar

Äkta vara vill därför vara en blåslampa på företagen.

Förrförra året hängde de ut Annas mandelpepparkakor, som vid en närmare granskning bara innehöll "spår av mandel".

Nu har de retuscherat bilden på förpackningen. Det finns fortfarande mandlar på bordet i bakgrunden, men de har tagit bort mandelbitarna på kakan, säger Björn Bernhardson.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset