”Årets sexist” tillbaka med ny naken kampanj Särskilt mycket fokus på modellen Maks jeans blir det inte i American Apparels nya kampanj.  
”Årets sexist” tillbaka med ny naken kampanj Särskilt mycket fokus på modellen Maks jeans blir det inte i American Apparels nya kampanj.  

Nu har företaget som utnämnts till ”Årets sexist” gjort det igen. Men är American Apparels ”Made in Bangladesh”-kampanj mer än en nakenchock?

Klädskaparen har nyligen lanserat en kampanj där en av deras anställda står med naken överkropp – enbart skyld av texten ”Made in Bangladesh”. 

Kampanjen är en lek med ord som utgår från att deras kläder tillverkas i USA, medan modellen Maks har ett förflutet i Bangladesh.  

Att koppla ihop ett muslimskt land med bara bröst är ett kontroversiellt tilltag, men modellen säger sig vilja slåss för sin rätt att uttrycka sig.  

– Vi borde alla kunna uttrycka oss fritt, oavsett var vi kommer ifrån. Jag är helt bekväm med fotograferingen, säger hon till Daily Mail.  

Hon hoppas att kampanjen kan kasta ljus på förhållanden för fabriksarbetare i Bangladesh, världens näst största klädproducent efter Kina. Andra tycker sig se igenom företagets fasad och ser snarare kampanjen som en reklamkupp.

– Varje gång American Apparel får dålig publicitet spelar de kortet att deras kläder i alla fall produceras på ett schysst sätt. Men den här gången lyckas de inte ens hålla sig från att dränka kortet med sexism, säger ”Genusfotografen” Tomas Gunnarsson om den nya reklamen till Dagens Media.

Gunnarsson utnämnde  American Apparel till Årets sexist 2013, bland annat efter att samma skjorta marknadsförts på två helt olika sätt för kvinnor och män.

Läs mer: 
Så ser American Apparels reklam ut när kvinnor byts mot män
Ny vandalisering mot American Apparel-butik
Menströja väcker beundran och avsky

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset