Bara 15 procent av paren delade lika på körningen i en Sifo-undersökning från 2017.
Bara 15 procent av paren delade lika på körningen i en Sifo-undersökning från 2017.

När kvinnor och män turas om att köra ökar trafiksäkerheten. Men faktum är att vi är ganska dåliga på att dela ratten. Varför är det så och vad är vinsterna med en mer jämställd fördelning av bil-körningen?

Att köra trött kan vara lika farligt som att köra berusad. Därför är det förstås bra om par kan dela på körningen, inte minst under längre sträckor, så att man är mer utvilad när man sitter i förarsätet.

Marie Nordén, generalsekreterare på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF), menar att det dock är extra viktigt för heteropar, där män tenderar att köra i betydligt högre utsträckning än kvinnor.

Män överrepresenterade i olyckor

Hon säger också att trafiksäkerheten skulle gynnas av att fler kvinnor körde bil eftersom de generellt har ett högre säkerhetstänk och är mindre risk­benägna. Män är över­representerade i olycksstatistiken och här är nykterhet och hastighet två avgörande faktorer, menar hon.

Marie Nordén.

– Männen står för över hälften av resandet i bil och mer än 75 procent av de omkomna är män. De kör till exempel oftare påverkade av alkohol och oftare för fort. Ungefär
tio procent av de som rapporterats för rattfylleri är kvinnor, en siffra som har legat relativt konstant de senaste åren.

LÄS MER: Fem tips: Så sparar du tusenlappar när bilen ska in på verkstaden

Om vi i större utsträckning delade på bilkörningen skulle vi också få fler erfarna bilister, menar Marie Nordén.

Attityderna förändras

Men hur bra är vi då på att dela ratten? Inte särskilt, visar en Sifo-undersökning som gjordes för ett par år sedan. 38 procent ansåg då att det var viktigt att dela lika på bilkörningen, men bara 15 procent av paren delade lika i praktiken. Undersökningen gjordes på uppdrag av Ford som i samarbete med bland andra NTF lanserade folkbildningskampanjen Dela ratten för några år sedan.

– Innan Dela Rattens start 2016 ansåg 23 procent av svenskarna att jämställt körande var en viktig fråga och efter kampanjperioden hade siffran ökat till 38 procent, säger Marie Nordén och fortsätter:

– Attityden hade för­ändrats men beteendet halkar efter för där såg man ingen förändring från året innan.

LÄS MER: Därför kuggar allt fler på teoriprovet till körkortet

Delad körning i procent

38 procent anser att det är viktigt att dela lika på körningen.

15 procent av svenska par delar helt lika på körningen.

Yngre är mer benägna att bryta mönster än äldre. 58 procent i åldrarna 16–34 uppger att de delar på körningen när de åker bil med sin partner, vilket kan jämföras med 44 procent i åldrarna 56–79 år.

Källa: Sifo-undersökning, 2017

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset