Martin Johansson, 32, är en av killarna som har startat upp Cupcake Sthlm som ligger vid S:t Eriksgatan i Stockholm.
Martin Johansson, 32, är en av killarna som har startat upp Cupcake Sthlm som ligger vid S:t Eriksgatan i Stockholm.
Lotta Bergseth

Lotta Bergseth

Förverkliga din dröm om att starta ett kafé. Martin Johansson, 32 och Mikael Ingeltun, 29 öppnade Stockholms första cupcakebutik i augusti i år. Här delar Martin Johansson med sig av sina absolut bästa tips.

1. Det gäller att ha en unik idé.
– Vi hade båda varit utomlands i perioder och sett hur köerna ringlade sig utanför cupcakebutikerna i USA. Vi började prata seriöst om idén vid årsskiftet, men idén väcktes för två år sen.

2. Gör en ordentlig affärsplan.
– Det är jätteviktigt med en affärsplan där man verkligen går igenom allt in i minsta detalj. Det är inte bara hyran som kostar, till exempel ska man inte glömma bort att räkna in kostnaden för telefon eller diskmedel.

3. Berätta att du finns.
– Gör ingen hemlighet av att du håller på att startar upp ett kafé. Vi har satsat mycket på sociala medier. Vi hade 700 vänner i vår Facebookgrupp redan innan vi öppnade. Vi engagerar folk genom att till exempel låta dem rösta på nya smaker.

4. Bjud på gratisprover.
– Det är många säljare som försöker lura på oss annonser, men det är bättre att vänta och jobba in stället först och se vilka kunder man har. Man måste veta hur många som i så fall nås av annonsen. Istället la vi pengar i början på att bjuda på gratis smakprover.

5. Konkurrensen.
Ha koll på området, utbudet och kundkretsen.
– Innan vi öppnade gick vi runt mycket i området och tittade. VI stod utanför en hel dag och räknade hur mycket folk som passerade. Vi kollade också vilka som gick förbi, mammor med barn, kvinnor och vilka tider de passerade.

6. Läs på.
Ha koll på den bransch du ger dig in i.
– Vi hade ju ganska stor insikt i branschen eftersom vi båda har arbetat som kockar inom restaurang. Det har verkligen hjälpt oss att undvika många fallgropar.

7. Ta hjälp utifrån.
– Eftersom ingen av oss har varit egen företagare förut tog vi hjälp av Nyföretagarcentrum ger råd kring affärsidé och marknadsföring och Almi som hjälper till med budget och finansiering. De hjälper till med både ekonomi och administrativa frågor.

8. Var en stenhård förhandlare.
– Vi fick till en början nej från Almi eftersom de tyckte att det var en för hög kostnad vi skulle få köpa butiken för. Då var vi tvungna att förhandla ner den summan och det lyckades vi med. Alla som säljer gör det av en anledning, det kan vara värt att fundera över varför någon säljer.

9. Jobba, jobba, jobba.
– I början måste man vara beredd att jobba jämt. Vi är på plats 7-19 varje dag. Det är viktigt att ha en entreprenör inom sig.

10. Ha kul.
– Bäst går det om man har roligt på jobbet. Det absolut roligaste är när man får stamkunder, folk som kommer tre gånger i veckan.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset