Kommuner som vill sticka ut från mängden gör det inte sällan i form av en slogan. Det råder stor mångfald av kommunala självbilder i landet och här rangordnar vi dessa mer eller mindre officiella slogans i fallande skala – från bra till askass.

”En kanonstad”

Här snackar vi slogan. Eller egentligen har Karlskoga, som så många andra, fler än en slogan. Men den andra mer officiella varianten ”Alfred Nobels Karlskoga” är lite för trist för att hänga upp sig på. Den slogan som toppar denna lista är istället ”En kanonstad”. Dubbelbottnad, tydlig och finurlig utan att vara töntig. En kanonslogan, helt enkelt.
Karlskoga

”En kommun”

Syftet med en slogan är att den ska locka besökare till platsen. Men det var ingenting som Flen jobbade med tidigare. Nu har de förvisso bytt slogan till det något vassare ”Sörmlands hjärta”, men innan var det alltså ”Flen – en kommun”. Det är också precis vad det är. Flen är en kommun helt enkelt, varken mer eller mindre. Det är så fantasilöst att det blir bra.
Flen

I Vallentuna tror de att var femte invånare är en häst. Foto: Pixabay

”Inte stor, men stad”

Genom åren har Köping haft en rad slogans, mer eller mindre officiella. Bland annat den skrytsamma: ”Här skrevs Du gamla, du fria”, och vår favorit: ”Inte stor, men stad”. Det är ohotat den mest ödmjuka sloganen i hela landet. Kanske grundar sig storlekskomplexet i att stadens IKEA på 80-talet flyttade till den 40 kvadratkilometer större staden Västerås. Men en stad är Köping minsann.
Köping

LÄS MER: Här är 10 hemsökta platser du kan besöka i Sverige

”Var femte invånare är en häst”

Vallentunas inofficiella hållning i sloganfrågan var länge att många hästar bodde i kommunen. Det började som ett skämt som senare etablerade sig i folkmun. Men skämtet stämde inte ens. Redan 2001 sa deras informationschef till Aftonbladet att: ”Vid senaste mätningen visade det sig att det är var tjugonde som är häst”. Men det blir ju inte lika slagkraftigt.
Vallentuna

”En promille kan inte ha fel”

Hej Vingåker! Det är faktiskt så att mängder – flera promille – av människor har haft fel genom åren, det har historien bevisat gång på gång. Men huruvida Vingåker-borna, eller kommunpamparna som har klurat fram deras slogan, har rätt i sak är upp till dem. Det som kommer först när man googlar på Vingåker är iallafall deras stora outlet, sådant har man inte fel om!
Vingåker

Skurups slogan började som ett skämt som invånarna anammade. Foto: Skurup kommun

”Hårda bud i Mellerud”

Kom inte till Mellerud och tro att du ska mötas av fika och fluff. Här är det hårt slit, blod och svett som för en framåt i livet. Mellerud skojar inte omkring och snällar sig. Det ska vara en kamp att bo här. Det är åtminstone vad kommunen vill signalera genom sin slogan, huruvida det stämmer eller inte får man avgöra genom att åka dit – fast på egen risk.
Mellerud

”Här får du Livstid”

Fagersta går ut stenhårt i sin marknadsföring och försöker hindra människor från att komma dit, i form av ett hot. ”Kommer du hit kommer du aldrig härifrån”, går det att tolka ur deras tvivelaktiga slogan. Istället borde de kanske kapitalisera på det Fagersta-bördiga bandet The Hives i sin pr? Kanske något i stil med: ”Fagersta – Här får du Hiv…”, Nä, det går inte heller. Vi ger upp.
Fagersta

LÄS MER: 10 platser som har satt Sverige på världskartan

”When in Europe, don’t miss Skurup”

Sveriges mest kända kommunslogan är tveklöst Skurups. Historien går tillbaka ända till 60-talet då den rimmade sloganen, myntat av Bengt Englund från Skurups folkhögskola, för första gången trycktes upp som klistermärke. Trots att deras slogan har satt sig i folkmun har den aldrig blivit officiell. Det har ”Skurup – Nils Holgerssons hembygd” istället fått äran att bli.
Skurup

”I love Hjo”

Hjo är ett toppennamn att hänga upp en rolig slogan på, vilket kommunpamparna förstått och gjort ett försök på. Trots diverse strider mot lokaltidningen, som menade att de myntade vitsen, fick kommunen till slut rätten till namnet. Men är den verkligen så stark att man behöver bråka om frasen? Nepp.
Hjo

Efter diverse stridigheter blev det till slut klart att Hjo får behålla sin kärleksspridande slogan. Foto: Hjo

”From brains to business”

30 miljarder ska pumpas in för att Stockholm South Business District inom några år ska få se sitt ljus. En investering vi sällan tidigare har skådat i Sverige. Platsen som har fått äran att bli Sveriges nya Wall street är givetvis Flemingsberg. Sedan tidigare har de försökt etablera sig som just detta, i form av deras slogan ”From brains to business”. Det luktar jumbo-plats, Flempan.
Flemingsberg

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset