Ett kul tidsfördriv på bussen för vissa – en miljardindustri för andra. Svenska apputvecklare omsätter miljontals kronor och toppar listorna i flera länder. Metro har kartlagt vinnarna i appbranschen.

Det svenska ”appundret” har blivit lika etablerat som det svenska musikundret. Och det är framförallt spelen som står för de största framgångarna.

– Spelappar är ganska mycket en nordisk gren, Finland och Sverige är jättestora där. Många av de här människorna höll på med hemdatorer på 80-talet och lärde sig programmera och lärde sig vad ett bra spel var, säger Jonas Ryberg, journalist på Computer Sweden, som en av flera förklaringar till varför svenska utvecklare lyckats så bra.

Metros genomgång visar på över 15 appföretag som omsätter flera miljoner kronor om året. Två företag omsätter till och med miljardbelopp. Några har skapat hundratals appar, medan andra inte har mer än några få anställda, som själva utvecklat bara en eller två appar.

– Den här typen av spel är som att få en hitlåt. Det är klart att det är tur inblandat, men det krävs också skicklighet, säger Jonas Ryberg.

– På en nivå är det lätt att tillverka ett spel, alla verktyg finns gratis. Nästan alla har det som behövs för att utveckla ett enkelt mobilspel hemma. Men det räcker inte med förutsättningarna, du måste ha idén också.

Även intäktsmodellen har stor betydelse. Tobias Andersson, som genom sitt företag Turborilla har haft stora framgångar med spelet ”Mad Skills Motocross 2”, har testat olika betallösningar.

– Våra tidigare spel har alla använt den traditionella modellen, att ta betalt i förskott. I det här fallet använder vi modellen ”free-to-play”. Det är alltså gratis att ladda ner, och en liten andel av spelarna väljer att köpa coolare färger till motorcyklarna eller premiummedlemskap via köp inuti appen, säger han till Metro.

Även om det är en väldigt liten andel av spelarna, kanske bara 1–2 procent, som faktiskt betalar för något i spelet, så ger det betydande intäkter. Men trots att spelet laddats ner över 11 miljoner gånger har Tobias inget hemligt recept för att skapa en apphit.

– Jag önskar att jag visste vad framgångsreceptet är, men jag tror det är olika för varje koncept. Det kritiska är helt enkelt att ge spelarna glädje och värde, säger han.

HÄR ÄR SVENSKA APPUTVECKLARNA

Så gick kartläggningen till: Vi har granskat årsredovisningarna för de största svenska apputvecklarna. Nyckelpersonerna är i de allra flesta fall företagens grundare. App Annie, ett företag som analyserar appmarknaden, har bidragit med en topplista över de mest inkomstbringande apparna från svenska utvecklare. Många av företagen har haft stora framgångar under 2014, vilket ännu inte syns i siffrorna.

Mojang

AllOverPress

Svenska Mojang ligger bakom supersuccén ”Minecraft”. Företaget såldes nyligen till mjukvarujätten Microsoft för 18 miljarder kronor. Två av nyckelpersonerna är Markus ”Notch” Persson och Carl Manneh.

Vad: Spelutvecklare som skapat megasuccén ”Minecraft”. Spelet släpptes först till PC 2010, men har sedan dess spridit sig till både spelkonsoler och mobiltelefonen. Företaget såldes nyligen till Microsoft för 18 miljarder kronor.
Omsätter: Under 2013 omsatte Mojang AB 2 miljarder kronor och gjorde ett resultat på 816 miljoner kronor.
Nyckelpersoner: Grundarna Markus ”Notch” Persson, 35, Carl Manneh, 37 och Jakob Porsér, 36.

 

Midasplayer (King.com)

TT

Spelstudion King.com har haft stora framgångar med flera spel. ”Candy Crush Saga” är den titel som dragit in mest pengar. Thomas Hartwig, Sebastian Knutsson och Lars Markgren är några av nyckelpersonerna.

Vad: Svenska framgångssagan King och deras största succé ”Candy Crush Saga” känner kanske de flesta till. Företaget började som Midasplayer och grundades redan 2003.
Omsätter: Under 2013 omsatte Midasplayer AB 1,8 miljarder kronor och gjorde ett resultat på 1,1 miljarder kronor. Enligt branschorganisationen Dataspelsbranschen omsatte King 13 miljarder kronor globalt.
Nyckelpersoner: Grundarna Sebastian Knutsson, 45, Lars Markgren, 51, Patrik Stymne 48 och Thomas Hartwig, 39 och Riccardo Zacconi.

Toca Boca

Bonnierägda Toca Boca gör spel för barn. Deras mest populära spel ”Toca Boca Hair Salon 2” gör dig till frisör. Emil Ovemar och Björn Jefferey.

Vad: Barnspelsutvecklare som skapat populära titlarna ”Toca Hair Salon”, ”Toca Train”, ”Toca Kitchen Monsters” med mera. Apparna hade i slutet av förra året laddats ner över 60 miljoner gånger. Företaget ägs av Bonnier.
Omsätter: Under 2013 omsatte Toca Boca AB 64 miljoner kronor och gjorde ett resultat på minus 94 285 kronor.
Nyckelpersoner: Grundarna Björn Jeffery, 33 och Emil Ovemar, 37.

G5 Entertainment

TT

Uppstickaren G5 Entertainment har skapat hundratals spel till mobilen och grundades av ryska Vladislav Suglobov. På bilden syns Petter Nylander, som är en av företagets nyckelpersoner.

Vad: Spelutvecklare med 100-tals appar där största framgången är ”The Secret Society”. Företaget har huvudkontor i Stockholm men grundare och vd är ryska spelutvecklaren Vladislav Suglobov.
Omsätter: Under 2013 omsatte G5 Entertainment AB 99 miljoner kronor och gjorde ett resultat på minus 8 miljoner kronor.
Nyckelpersoner: Grundaren Vladislav Suglobov 36 och svenska styrelseordförande Petter Nylander  50, styrelseledamot Pär Sundberg 41 .

Coffee Stain Studios

”Goat Simulator” där du spelar som get var bara ett tisdfördriv för utvecklarna på Coffee Stain Studios, men det har snabbt blivit en succé. Anton Westbergh är en av hjärnorna bakom succén.

Vad: Spelutvecklare som fick oväntad, viral framgång med getsimulatorn ”Goat Simulator”. Mobilversionen släpptes den 16 september, och hade redan en vecka senare laddats hem 100 000 gånger. Appen kostar 38 kronor.
Omsätter: Under 2013 omsatte Coffee Stain Studios AB 14 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 1,6 miljoner kronor.
Nyckelpersoner: Grundare och vd Anton Westbergh, 29 och grundare och styrelseordförande Daniel Lundwall, 25.

Flightradar24

”Flightradar24” följer flygplan i realtid och får ofta många nya användare när flygplansnyheter hamnar i fokus. Mikael Robertsson är en nyckelperson i företaget.

Vad: Utvecklar appen ”Flightradar24” som följer flygplan i realtid. Under 2013 sålde appen under perioder i 200 000 exemplar per månad och toppade nedladdningslistorna i Apples App Store i 23 länder.
Omsätter: Under 2013 (2012-06-04–2013-08-31) omsatte Flightradar24 AB 26 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 5,2 miljoner kronor.
Nyckelpersoner: Grundarna Mikael Robertsson, 39, Olov Lindberg, 37.

Robtop Games

Robert Topala har själv utvecklat ”Geometry Dash”, en app som har över 50 miljoner nedladdningar.

Vad: Spelutvecklaren Robert Topola har fått stora framgångar med appen ”Geometry Dash” som släpptes redan i augusti 2013. Det tog lite tid innan det breda genomslaget men nu har appen laddats hem över 50 miljoner gånger.
Omsätter: Aktiebolaget bildades i juni i år och årsredovisning saknas.
Nyckelpersoner: Grundare Robert Topala, 27.

Rebtel

Svenska ”Rebtel” används för att ringa eller skicka meddelanden över datatrafik. Hjalmar Winbladh är en av nyckelfigurerna.

Vad: Har utvecklat tjänsten ”Rebtel” som låter användare ringa varandra världen över med datatrafik. Har även släppt apparna ”Re:beat”, som gör det möjligt att skicka sina hjärtslag, och ”Sendly”, som låter användaren fylla på någon annans kontantkort.
Omsätter: Under 2013 omsatte Rebtel Networks AB 450 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 32 miljoner kronor.
Nyckelpersoner: Grundarna Hjalmar Winbladh, 45 och Jonas Lindroth, 45.

FEO Media

”Quizkampen” där du utmanar en motståndare på frågesport har bland annat blivit tv-program i Tyskland.

Vad: Har utvecklat frågesportsappen ”Quizkampen” som i januari i år laddats ned över 22 miljoner gånger. I Tyskland har appen, där du utmanar en vän i frågesport, blivit ett tv-program. Spelet ska även komma i brädspelsversion.
Omsätter: Under 2013 omsatte FEO Media AB 14 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 2,6 miljoner kronor.
Nyckelpersoner: Grundarna och syskonparen Robert Willstedt, 32, Henrik Willstedt, 26, Kalle Landin, 32 och Olle Landin, 27.

ShapeUp Club

Med ”Lifesum” får du bättre koll på ditt kaloriintag och kan anpassa dina matvanor efter olika dieter.

Vad: Har utvecklat appen ”Lifesum” som bland annat är en kaloriräknare och kostrådgivare. Den som prenumererar på tjänsten och betalar en avgift varje månad får tillgång till fler funktioner.
Omsätter: Under 2013 (2012-05-01–2013-04-30) omsatte ShapeUp Club AB 10 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 721 617 kronor.
Nyckelpersoner: Grundarna Tove Westlund, 28 och Martin Wählby, 30 (som nu lämnat företaget).

Mediocre

”Smash Hit” är precis vad det låter som, en stor hit i appbutikerna. Studion bakom spelet har ett betydligt mer blygsamt namn: Mediocre. Henrik Johansson och Dennis Gustafsson är nyckelpersoner.

Vad: Spelutvecklare som fått en stor succé med ”Smash Hit”. I april i år hade spelet laddats ner nära 40 miljoner gånger . Spelet fortsätter att ligga högt på listorna.
Omsätter: Under 2013 (2012-09-01–2013-08-31) omsatte Mediocre AB 14 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 2,6 miljoner kronor.
Nyckelpersoner: Grundarna Henrik Johansson, 35 och Dennis Gustafsson, 36.

Turborilla

”Mad Skills Motocross 2” är ett av flera spel från Turborilla med säte i Umeå. Tobias Andersson är en av nyckelpersonerna i företaget.

Vad: Spelutvecklaren Turborilla har tagit fram ett antal spel varav ”Mad Skills Motocross 2” är den senaste framgången. Spelet har laddats ned 11 miljoner gånger.
Omsätter: Under 2014 (2013-05-01–2014-04-30) omsatte Turborilla AB 12 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 3,7 miljoner kronor.
Nyckelpersoner: Grundare Tobias Andersson, 35.

MAG Interactive

Ordpusslet ”Ruzzle” har över 50 miljoner spelare världen över.

Vad: Största framgången är ordpusslet ”Ruzzle” som laddats ner av över 45 miljoner användare och legat etta i App Store i 24 länder. Även spelet ”QuizCross” har laddats hem av över 5 miljoner spelare.
Omsätter: Under 2013 (2012-09-01–2013-08-31) omsatte MAG Interactive Sweden AB 96 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 35 miljoner kronor.
Nyckelpersoner: Daniel Hasselberg, 41, en av grundarna.

Storytel

Med ”Storytel” kan du både lyssna på ljudböcker och läsa e-böcker i mobilen.

Vad: Storytel gör ljudböcker och e-böcker tillgängliga i mobilen via appen med samma namn. Från 2012 till 2013 har omsättning nästan fördubblats.
Omsätter: Under 2013 omsatte Storytel AB 67 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 3 miljoner kronor.
Nyckelpersoner: Grundarna Jonas Tellander, 44 och Jon Hauksson, 44.

Illusion Labs

”Touchgrind” är ett av flera spel från Malmöbaserade Illusion Labs som tidigt fick framgångar med sina mobilspel. Carl Loodberg.

Vad: Spelutvecklare som skapat flera mobilspel, bland annat ”Touchgrind” och ”Labyrinth”. Fick tidiga framgångar och har haft miljonomsättning i flera år.
Omsätter: Under 2013 omsatte Illusion Labs AB 22 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 8 miljoner kronor.
Nyckelpersoner: Grundarna Carl Loodberg, 34, Andreas Alptun, 36.

Ustwo

”Monument Valley” har prisats för sin design och har utvecklats på företaget Ustwo:s Londonkontor. Marcus Woxneryd.

Vad: Apputvecklare som från Londonkontoret utvecklat mycket uppmärksammade mobilspelet ”Monument Valley”, och tidigare framgången ”Whale Trail”. Från Malmökontoret jobbar Ustwo framförallt med att utveckla appar för externa kunder.
Omsätter: Under 2013 (2012-09-07–2013-12-31) omsatte Ustwo AB 41 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 1,6 miljoner kronor.
Nyckelpersoner: Marcus Woxneryd, 35, vd för Ustwos Malmökontor.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset