För naket, för aggressivt eller för mycket anspelningar på sex. Ibland är det faktiskt utseendet som räknas. Här är tre öl som fick nobben av Systembolaget på grund av etiketterna.

Trooper

Till vänster: Flaskan som stoppades. Till höger: Flaskan som till slut godkändes.

Det var våren 2013 som Iron Maidens öl ”Trooper” skulle ha stått i Systembolagets hyllor. Men lanseringen stoppades – på grund av etiketten som föreställer bandets maskot Eddie.

– Våra jurister tittar på det, sa Therese Elmgren, pressansvarig på Systembolaget till Aftonbladet.

Hon ville inte avslöja exakt vad det var på etiketten som de reagerade på.

LÄS MER: Porr-öl stoppad av Systembolaget: ”Finns en anspelning på sex”

Men senare gick bryggeriet själva ut i ett uttalande och förklarade vad som orsakade stoppet.

– Den svenska alkohollagen tillåter inte element av krig, vapen eller aggressivitet på alkoholhaltiga produkter. Vi kunde inte sälja ”Trooper” utan att ändra designen, skrev bryggeriet.

En ny design som bara fokuserade på Eddies ansikte togs fram exklusivt för Sverige och fick till slut godkänt av Systembolaget.

Lust

Till vänster: Etiketten som stoppades. Till höger: Så här såg flaskan ut efter att bryggeriet helt enkelt täckt över bilden och fått godkänt av Systembolaget.

När danska Amager bryghus försökte lansera sin öl ”Lust” i Sverige 2013 tog det stopp. Ölen ingick i deras ”Sinner series” som bestod av en ölsort för varje dödssynd. På etiketten för Lust syns en naken kvinna bada – något som stred mot alkohollagen, enligt Systembolaget.

Lagen manar till ”särskild måttfullhet” vid marknadsföring av alkoholhaltiga drycker. Och när etiketten kan kopplas till sex rör det sig inte om måttfullhet, enligt Systembolaget.

LÄS MER: Öljätten bojkottar plast – limmar ihop burkarna för miljöns skull

– Hon är väldigt yppig. Brösten är framtonade och att hon har den typen av leende som hon har, tillsammans med namnet Lust, sa Lennart Agén, Systembolagets presschef till Sydsvenskan.

– Jag tycker kanske att det är gammeldags regler i Sverige. Det ska inte vara pornografiska avbilder på en öl men det tycker jag inte det är här. Jag tycker att lagen är lite hård, sa Morten Valentin Lundsbak, en av två bröder som äger Amager bryghus till samma tidning.

Efter att bryggeriet helt enkelt täckt över bilden med en svart ruta fick ölen säljas på Systembolaget.

Pornographic

Namnet ”Pornographic” stred mot alkohollagen, enligt Systembolaget.

Ölen ”Pornographic” fanns tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment ett bra tag under hösten 2018 innan den drogs tillbaka. En del kunder hade redan lyckats köpa hem den, medan andra fick ett sms med beskedet att beställningen är ”makulerad då namnet strider mot alkohollagen”.

– Det här handlar om mänsklig faktor, helt enkelt. I vanliga fall så har vi en dialog med leverantören om artikeln när den ska börja säljas hos oss och någonting har hänt i den här dialogen, sa Elina Yli-Torvi, pressansvarig på Systembolaget till Metro.

LÄS MER: Experten: Därför trycker vi ner lime i Coronan

Enligt Göteborgsbryggeriet Spike brewery som står bakom ölen anspelade inte namnet ”Pornographic” på sex.

– Det anspelar på konceptet som kallas för “beer porn”. Det vill säga, folk som är väldigt intresserade av öl och uppfattar det på samma sätt som vissa uppfattar sex. Men det har absolut ingenting med sex att göra, sa Mats Wessberg till Metro.

Bryggeriet valde att inte byta namn på ölen, eftersom att den bara gjordes i en liten upplaga.

Alkohollagen

I det sjunde kapitlet av den svenska alkohollagen bestäms hur alkoholhaltiga drycker får marknadsföras. Där står bland annat:

Vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas. Reklam- eller annan marknadsföringsåtgärd får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol.

Marknadsföring får inte rikta sig särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.

Det är delen om ”särskild måttfullhet” som ibland hamnar i konflikt med dryckernas utformning.

Även vin har hamnat i konflikt med alkohollagen. Exempelvis visade sig vinet ”Sexy by Sweden” vara otillåtet, och en Champagne-flaska med James Bond-tema tvingades censurera en stiliserad pistol i loggan.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset