Enligt kommunikationsstrategen Annmarie Palm är det viktigt att du tidigt bestämmer dig för vad du inte kan kompromissa med på jobbet.
Enligt kommunikationsstrategen Annmarie Palm är det viktigt att du tidigt bestämmer dig för vad du inte kan kompromissa med på jobbet.

Gör du dig redo för att lämna klassrummet och gå ut i arbetslivet? Då är det dags att börja fundera över vilket intryck du vill ge och vad du vill ska känneteckna dig på arbetsmarknaden. Annmarie Palm som är kommunikationsstrateg och föreläser om affärsmässigt uppförande ger sina bästa tips.

Bestäm hur du vill att andra ska uppfatta dig
Hur du hanterar problem, bemöter andra och sköter ditt jobb kommer att registreras av både chefer och kollegor. Fundera över vilken bild du vill att andra ska ha av dig och vad du vill att en gammal chef ska säga om dig när en ny potentiell arbetsgivare ringer för att ta referenser på dig. När du söker jobb kan ett cv och personligt brev berätta mycket för en arbetsgivare om vem du är, men för många väger referenser lika tungt. Ditt professionella rykte kommer att följa dig genom hela karriären.

Sätt dina egna värderingar
För att du ska trivas på en arbetsplats och med ett jobb måste du och företaget dela samma värderingar. Innan du börjar på ett nytt jobb ska du ta reda på vilka värderingar de jobbar efter där och om de matchar dina. Vad är viktigt för dig? Vad kan du kompromissa med? Det kommer underlätta att du redan vet vilka saker du inte kompromissar med innan du går ut i arbetslivet.

LÄS MER: Elaine Eksvärd: Så gör du en redovisning som berör publiken

Markera när något inte är okej
När du känner till vad som är viktigt för dig blir det också lättare att snabbt upptäcka när något strider mot dina värderingar. Om du upplever något på jobbet som inte känns okej i magen ska du aldrig vara rädd för att säga ifrån. Det kan handla om allt ifrån att en kollega är dålig på att svara på mejl till att någon fäller en olämplig kommentar vid kaffemaskinen.

Fråga när du inte förstår
När du är ny på en arbetsplats, kanske till och med helt ny på arbetsmarknaden, är det omöjligt att veta hur saker fungerar där. Men ditt hemliga vapen för att ta reda på saker och ting är helt enkelt att våga fråga. Inga frågor är för dumma eller för små och du kommer bara att framstå som mer engagerad och motiverad.

LÄS MER: Kommer ditt jobb skötas av en robot i framtiden? Här är hemsidan som vet

Ha en god mötesdisciplin
Var alltid engagerad i möten som du deltar i genom att inte sitta och fundera eller ägna dig åt annat än vad mötet faktiskt handlar om. Låt telefonen och datorn vila om du inte behöver använda dem till något under mötet. Kom i tid och låt alltid berörda veta när du riskerar att bli försenad eller fått förhinder. Det kan verka som en enkel sak, men det är något väldigt många slarvar med.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset