"Jag kan inte jobba med den personen" är en otroligt barnslig kommentar, menar ledarskapsutvecklaren Clara Löfvenhamn.
"Jag kan inte jobba med den personen" är en otroligt barnslig kommentar, menar ledarskapsutvecklaren Clara Löfvenhamn.

Att skylla ifrån sig eller klaga över att det inte längre går att dra sexistiska skämt vid kaffeautomaten efter #metoo-rörelsen är två beteenden du aldrig ska ta till på jobbet. Ledarskapsutvecklaren Clara Löfvenhamn listar några kommentarer som du ska låta bli att säga högt om du vill utvecklas och vara en bra kollega.

”Efter #metoo kan man ju inte skoja om något längre.”

– Sexistiska eller rasistiska skämt är aldrig någonsin okej, det spelar ingen roll om det är efter #metoo eller någon annan rörelse. Det kan tyckas vara självklart men uppenbarligen är det ju inte det på många arbetsplatser. Om man får en otrolig lust att skoja om något som känns tveksamt så är det alltid bättre att låta bli. Om du råkar göra fel så ska du ta ansvar för det, be om ursäkt och inte göra om det, säger Clara Löfvenhamn.

LÄS MER: 5 beteenden som gör dig professionell när du är ny på arbetsmarknaden

”Vad tråkigt det här är.”

– Det är inte jättesnyggt att gnälla om att det är långtråkigt på jobbet. Dels för att det drar ner ditt eget humör, men framförallt för att det drar ner andras humör. Det är skillnad att klaga över en arbetsuppgift en gång och sedan göra den ändå, än att konstant gå runt och klaga. Gnäll som inte är konstruktivt är sällan bra.

”Jag kan inte jobba med den personen.”

– Man kan inte tycka om alla och vissa personer kommer du trivas bättre att jobba med än andra, men det är inte det som ska stå i fokus. Att säga högt vem du kan och inte kan jobba med blir både oproffsigt och barnsligt. Man måste kunna jobba ihop med alla för att åstadkomma saker.

”Det var inte mitt fel.”

– Vissa är duktiga på att skylla ifrån sig och refererar gärna till att andra är dumma i huvudet. Det blir gnälligt och skuldbeläggande och signalerar bara att man inte är redo att ta ansvar. Våga istället ta ansvar genom att kliva fram och säg ”Det gick fel för att…”. Försök lösa problemet genom att fokusera på saken istället för att utse syndabockar.

LÄS MER: Experten listar: 5 tips som fräschar upp ditt cv på nolltid

”Jag hatar mitt jobb.”

– Om du verkligen hatar ditt jobb så sök dig därifrån. Antingen till en helt ny arbetsplats, men om du trivs på företaget så kan du bara söka dig till en ny roll. Att klaga sätter bara dig själv i dålig dager. Om det däremot klagas mycket generellt på en arbetsplats kan det vara symptom på andra saker. Det kan vara enstaka personer som inte trivs eller så är det en del i kulturen på arbetsplatsen att de anställda klagar och gnäller.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset