Enligt Pia Andreason på Direxio är vi ofta stressade på jobbet för att vi är dåliga på att planera vår tid.
Enligt Pia Andreason på Direxio är vi ofta stressade på jobbet för att vi är dåliga på att planera vår tid.

Hur många gånger om dagen kollar du mejlen? Och hur ofta hugger du tag i den viktigaste arbetsuppgiften först? Pia Andreason, grundare av Direxio, föreläser och utbildar i medvetet arbetssätt. Enligt henne kan du stressa mindre och samtidigt hinna med mer på jobbet genom att göra några små ändringar.

Börja med det viktigaste

Ge dig själv en lugn och fokuserad start på dagen genom att börja med den viktigaste arbetsuppgiften. Det här är det viktigaste, och kanske också svåraste, steget. Den viktigaste uppgiften kanske ibland är den jobbigaste som du väljer att skjuta upp, men när den väl är gjord känns resten av arbetsdagen som en nedförsbacke.

Planera, planera, planera

För att du ska veta vilken uppgift som är den viktigaste krävs det att du planerar din tid. Bestäm ungefär hur lång tid du ska ägna åt varje uppgift, lägg in det i kalendern och följ din plan. Boka även in tid för oförutsedda händelser varje dag. I de flesta jobb är det omöjligt att jobba helt ostört i flera timmar, planera därför för olika avbrott.

Begränsa mejlkollandet

Att ständigt kolla mejlen är något som tar mycket tid. Välj själv när du ska läsa och svara på mejl och försök göra det så få gånger under dagen som möjligt. Gör ett litet test med dig själv där du börjar med att räkna hur många gånger du kollar mejlen under en dag. Försök sedan minska antalet tillfällen till hälften.

Lämna jobbet på jobbet

För att du ska slippa ta med dig jobbet hem krävs det två saker: analys och planering. Om du är en tidsoptimist är det lätt att du känner dig missnöjd över att du inte hunnit med allt du tänkt dig. Genom att tidsberäkna dina arbetsuppgifter kan du se till att ha ett rimligt antal uppgifter varje dag.

Effektivisera dina möten

Möten kan vara både långa och onödiga. Få ut det mesta av dem genom att svara på fem frågor:

– Finns det möten som du inte behöver delta i?

– Finns det möten där det räcker att du är med en del av tiden?

– Vilka möten tror du kan genomföras på kortare tid?

– Finns det mötespunkter som kan ersättas av annan kommunikation?

– På vilket sätt kan du effektivisera de möten du deltar i?

Om Pia Andreason

Gör: Grundare, föreläsare och kursansvarig på Direxio, som utbildar individer och grupper i medvetet arbetssätt för att minska stress och öka motivationen.

Pia om att jobba effektivt: ”Folk är generellt sett dåliga på att planera sin tid. När hjärnan får välja själv väljer den att göra det enklaste och roligaste först. Då känner man att man har gjort något, men när man tittar tillbaka på arbetsdagen så är det sällan så. Man måste sluta tänka att saker ”bara händer”. Det är sant till viss del, därför är det viktigt att du styr upp det du kan.”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset