Kunskap, värderingar och färdigheter – tre viktiga delar i utbildningen.
Kunskap, värderingar och färdigheter – tre viktiga delar i utbildningen.

När Skolinspektionen nyligen granskade sex- och samlevnadsundervisningen visade det sig att skillnaderna är stora mellan och inom skolorna i landet. Lärarna uppger också att de inte får tillräcklig fortbildning. – Unga efterlyser mer sexualundervisning, och särskilt mer kunskap om relationer, säger Hans Olsson, sakkunnig i sexualundervisning på RFSU.

 

Undervisningen i sex och samlevnad i skolan är obligatorisk, men den är inte reserverad för ett särskilt ämne, utan ska tas upp såväl på biologilektionen som i historia, engelska, religion eller svenska.

– Det är bra att tänka på sex och relationer som ett kunskapsämne. Att man som lärare kan ha samma förhållningssätt som för andra moment i sina ämnen.

Hans Olsson har några råd för att få till en bra undervisning om sex och relationer. De är:

LÄS MER: Sexologen: Att ta fram en kondom signalerar erfarenhet

Få med alla delar

Man kan tänka att undervisningen ska täcka tre delar: kunskap, värderingar och färdigheter.

– Elever behöver konkret kunskap, men också en dialog där eleverna får tillfälle att reflektera över och diskutera värderingar. Färdigheter är också viktigt – med det menas hur man gör i praktiken, som hur man trär på en kondom, söker samtycke eller kan göra slut på ett schysst vis, säger Hans Olsson.

Samarbeta

Skolinspektionens granskning visar att det är viktigt med ett samarbete lärarna emellan, för att alla elever på skolan ska få likvärdig undervisning. Även om man inte arbetar med ämnesövergripande projekt, så stäm av med varandra vad ni tar upp i de olika ämnena. Då ökar kvaliteten för eleverna. Täcker ni tillsammans de olika delarna som ska ingå?

– Ställ krav på att rektorn ansvarar för en sådan samordning, och att hen ser till att lärare får den kompetensutveckling de behöver, säger Hans Olsson.

Missa inte hbtq-perspektivet

I skolinspektionens rapport säger lärarna att de behöver kompetensutveckling i framför allt hbtq-frågor och hur man kan arbeta med normer, där man öppnar för samtal och inte bara beskriver för att sedan gå vidare.

– Elever kan klaga på att hbtq bara nämns i undervisningen utan att integreras, och att vidare undervisning sedan ändå utgår från heterorelationer och att alla elever är heterosexuella, säger Hans Olsson.

Var normmedveten

Tänk att du har alla sorters elever framför sig, med alla möjliga fantasier och tankar. Vad gäller grupperingar kan det vara vanskligt att dela upp klassen i grupp efter kön, detta eftersom inte alla känner sig som kille eller tjej.

– Ett undantag kan vara om en viss grupp är väldigt dominant och ”tar över” diskussionen. Men annars är det bättre att alla deltar. Det är ju viktigt för både killar och tjejer att lära sig om mens, till exempel, säger Hans Olsson.

Glöm inte relationer

– Vanliga funderingar är ”hur vet man om någon är intresserad av en?” eller ”är svartsjuka bra eller dåligt?” Men också ”hur gör man för att tillfredsställa ens partner?” Att man ställer frågan betyder inte att man faktiskt tänker ha samlag, men vem vill inte vara förberedd. Det är så vi behöver tänka – vi ska förbereda eleverna, stötta dem i deras utveckling.

LÄS MER: Så pratar du med unga om sex

Tips på bra lärarmaterial att använda

* rfsu.se (under Undervisning) finns material för lärare och elever. Här finns också flera filmer att diskutera utifrån.

* Samtala om pornografi i skolan. Finns på rfsu.se

* Sex på kartan – en tecknad film om kropp, sexualitet, ömsesidighet

* Umo.se är ungdomsmottagningen på nätet. På Youmo.se finns även material på arabiska, dari, somaliska, engelska och tigrinska.

* På machofabriken.se finns metodmaterial med övningar, handledning och dvd-er för de som arbetar med unga som är 13-25 år gamla.

* Skolverket har stödmaterial och filmer som visar exempel på hur man kan göra.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset