Världspremiären för Jeep Wrangler 2007 ägde rum på bilsalongen i New York den 12 april. Fyrdörrarsvarianten har plats för fem passagerare. Både tak och sidor kan tas av.
Världspremiären för Jeep Wrangler 2007 ägde rum på bilsalongen i New York den 12 april. Fyrdörrarsvarianten har plats för fem passagerare. Både tak och sidor kan tas av.

Det gamla hederliga bilmärket Jeep ska få nytt liv i Sverige. Tre nya modeller ska lanseras i år och nästa år. Men de riktigt tunga och törstiga stadsjeeparnas tid är förbi.
– I år kommer det att säljas betydligt fler lite mindre suvar med snålare dieselmotorer. Den nya dieselskatten gör att intresset ökar. Vi tror att det totalt kommer att säljas 18 procent dieseldrivna bilar mot 9 procent förra året, säger Jonas Ramnek, försäljningsansvarig på Jeep.

Varumärket Jeep fyller 60 år och firar det från den 5 maj med introduktionen av nya sjusitsiga Commander, en bil som inger förtroende och säkerhet och som bygger på årtionden av erfarenhet av fyrhjulsdrift.
Under den kantiga karossen, som knyter an till Jeeps äldsta traditioner, döljer sig en ultramodern konstruktion med många finesser och lyx även för terrängbruk med röststyrd elektronik och internet.
Förutom Commander kommer två nya jeepar till Sverige i början av nästa år. Det är Wrangler som säljs i två- och fyrdörrsutförande och även som cabriolet.
– Vi är nästan ensamma om att tillverka en förlängd fyrdörrars cab där man kan ta bort taket och hela sidorna. Det blir en attitydbil som kommer att synas i trafiken.

Nästa modell som kommer till Sverige blir Patriot, som ska slåss i samma segment som Toyota RAV-4 och Honda CR-V.
– Vi är snart ikapp Toyota kvalitetsmässigt, målet är att nå dit 2008, säger Jonas Ramnek. Sedan vi gick ihop med Daimler Chrysler 1998 har vi tillförts mycket kapital och tekniskt kunnande.
Två andra Jeepar som ska säljas i Europa är inte aktuella för den svenska marknaden, Compass och Rescue.
– Det blir för många modeller att hålla reda på helt enkelt, säger Jonas Ramnek.
Nya Jeep Commander har samma chassi som Jeep Grand Cherokee, men något större kaross med lite dragning åt Hummer. Ändå är innerutrymmena begränsade med den tredje stolsraden, mest gjord för barn.
Terrängegenskaperna är det inget fel på och motorerna har genom avancerad elektronik gjorts mindre törstiga trots bilens häftiga vikt på två ton.
Miljömässigt har Jeep hakat på tåget med hybrider, etanol och vätgas. Sådana bilar kommer de närmaste åren.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset