Yoghurt anpassad för män, pennor och te anpassade för kvinnor – behövs det verkligen? Det tyckte de här företagen.

1. Tvättmedel för män

Personerna bakom tvättmedelsserien Hero Clean tyckte att alla tvättmedel på marknaden doftade ”sött och blommigt på ett direkt stötande sätt”.

”Det verkar som att de flesta större tvättmedelsföretagen tycker att det som funkar för våra mammors grejer funkar lika bra för våra. Det tänket tycker vi känns lite retro. Vi har inget emot en traditionell livsstil, men saker och ting förändras” skriver de på sin hemsida.

Enligt företaget har tvättmedlet teknologin som krävs för att hantera alla ”manliga odörer”, fläckar och kladd som män kan utsätta sina kläder för.

2. Pennor för kvinnor

Företaget Bic lanserade rosa och lila pennor under titeln ”For her”. De skulle ha en ”elegant design” och ha ett smalt skaft som skulle passa kvinnohänder.

Kvinnopennorna hånades friskt i nätrecensioner.

”Jag förstod aldrig att jag i alla dessa år har använt manspennor. Vilken ögonöppnare.” skrev en användare.

3. Tandkräm för män

Pepsodent står bakom tandkrämen som ska vara framtagen specifikt för män. Den ska göra gula snuständer vita, enligt företaget. Eftersom att män både snusar och röker mer på daglig basis jämfört med kvinnor så är det rimligt att marknadsföra produkten mot män, heter det.

4. Chips för kvinnor

Doritos drog stor uppmärksamhet efter att en av de kvinnliga vd:arna bakom chipsmärket Indra Nooyi berättat i en intervju med Freakonomics att det fanns planer på att göra en ny chipssort anpassade för kvinnor.

Enligt henne ville kvinnor ha chips som inte kladdade lika mycket, eftersom att de är mindre benägna att slicka sig om fingrarna. De vill också ha chips som låter mindre när de tuggas, och påsen behöver dessutom vara anpassad för att passa i en handväska.

Efter många reaktioner meddelade företaget att de inte kommer att lansera några chips speciellt anpassade för kvinnor.

5. Näsdukar för män

Kleenex har näsdukar i storleken ”mansize” – alltså större än originalet. ”Ibland behöver vi lite mjukhet till vår styrka” skriver de på sin hemsida.

6. Te för kvinnor

Yogitea ligger bakom tesorter så som ”Women’s tea” och ”Women’s balance”. De ska vara ”anpassade för att stödja och balansera de feminina energierna som finns inom oss alla” enligt företaget.

7. Yoghurt för män

Alla yoghurtmärken riktade sig mot kvinnor, menade personerna bakom företaget Powerful yogurt. Så de skapade en yoghurt för män – med svart förpackning och något högre proteinhalt. I reklamfilmen syns en man med utmärkande magmuskler och texten ”We all have abs somewhere. Find them.”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset