Sämre humör och svårigheter att koncentrera sig är två konsekvenser av sömnbrist.
Sämre humör och svårigheter att koncentrera sig är två konsekvenser av sömnbrist.

Alla har vi perioder när vi sover dåligt. Men vad kan det få för konsekvenser och hur kan du själv få bukt med problemen? Forskaren och fysiologen Petra Lundström reder ut.

Är du mer impulsiv och känslostyrd än vanligt? Känner du dig låg? Det kan ha att göra med hur du sov i natt.

Enligt Petra Lundström, forskare och fysiolog på Karolinska institutet, behöver de flesta vuxna sova mellan sex och åtta timmar per natt. Mindre än så kan ställa till problem – redan dagen efter.

LÄS MER: Expertens tips: Så får du ditt barn att somna

Här är sju saker som kan hända i kroppen när du sovit för lite

1. Du får svårt att koncentrera dig och orkar inte hänga med.

2. Du kan bli mer irriterad och få sämre humör. Du blir mer impulsiv och känslostyrd.

3. Många blir väldigt sötsugna, får en störd aptitreglering och börjar äta fel saker vid fel tidpunkter. Du orkar inte ställa dig och laga mat utan tar vad som finns närmast till hands.

4. Du känner dig låg.

5. Skaderisken ökar om du ska idrotta. Du får ett långsammare rörelsemönster, du kommer inte röra dig lika fort. Då kan du heller inte koordinera dina muskelrörelser lika bra som vanligt. Du tappar det explosiva utförandet och blir segare i kroppen. Dessutom är din bedömningsförmåga kraftigt försämrad.

6. Du får problem med mag-tarmkanal, den fungerar sämre. Du har en tendens att bli mer gasig och uppsvälld.

7. Ditt immunförsvar fungerar sämre och du får en ökad risk för infektioner.

Har du permanenta sömnproblem kan det på längre sikt öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar, typ 2-diabetes och depression.

LÄS MER: Carolina Klüfts 5 tips: Så får du in rörelse i vardagen

Expertens tips: Så sover du bättre

Så vad kan jag göra själv för att få en bättre sömn? Det finns flera knep att ta till, enligt Petra Lundström:

  • Stäng av mobil och andra skärmar minst en (helst två) timme innan läggdags.
  • Använd inte mobilen som väckarklocka, den ska inte vara i rummet när du sover.
  • Ha det så tyst, mörkt och svalt du kan ha i rummet.
  • Var mer fysisk aktiv under dagen! Är du inaktiv tröttar du inte ut dig och sover sämre.
  • Varva ner på kvällen och vänta tills du är sömnig med att försöka sova. Träna inte sent på kvällen.
  • Ha regelbundna tider. Gå och lägg dig och stig upp samma tid varje dag. Det är ett bra sätt att få igång dygnsrytmen.
  • Ha regelbundna matvanor. Minst två timmar före sänggående ska du ha käkat så att du till största delen hinner tömma magsäcken. Vi är sämre på att bryta ned maten sent på kvällen och då sover du sämre.
  • Fokusera inte på att sova åtta timmar, för många vuxna räcker det alldeles utmärkt med sex eller sju timmars sömn.
  • Var utomhus i dagsljus minst 30 minuter om dagen! Ju tidigare desto bättre. Ljuset styr vakenheten och sömnen.
  • Undvik alkohol.
Petra Lundström.

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset