Vad ska man göra när någon dör? Mitt i sorgen är det mycket att tänka på. Här kommer några tips som kan vara bra att tänka på mitt i det tunga.
Vad ska man göra när någon dör? Mitt i sorgen är det mycket att tänka på. Här kommer några tips som kan vara bra att tänka på mitt i det tunga.

När du förlorar någon anhörig är det mycket att tänka på mitt i all sorg. Planering av begravning, bouppteckning, konton i sociala medier är några av sakerna. Här är en lista med några av sakerna du behöver ta tag i – och hur du gör.

Förbered begravningen så tidigt som möjligt

Skaffa dödsfallsintyg – för att kunna ta hand om dödsboet

Gör en bouppteckning

Avsluta abonnemang och prenumerationer

Ta hand om den avlidnas bankkonton

Hantera eventuella skulder som dödsboet har

Kolla om du har rätt till efterlevandepension

Ta hand om personens konton i sociala medier


Förbered begravningen så tidigt som möjligt

Foto: Bertil Ericson/TT

Eftersom det kan vara svårt att hitta en tid som passar alla som vill komma på begravningen kan det vara bra att planera den i tid för att få det som ni önskar.

En del har lämnat önskemål om hur de vill att sin begravning ska gå till – vilket du kan hitta i Vita arkivet, Livsarkivet, begravningsarkivet eller på en plats som personen berättat om för anhöriga.

När du planerar begravningen kan du ta hjälp av en begravningsbyrå som också kan ge svar på frågor och funderingar som du har. Däremot är det inte dödsboet som betala för gravplats, kremation, ceremonilokal och en del transporter då de redan är betalda med begravningsavgiften som den avlidna har betalat till Skatteverket.

Skaffa dödsfallsintyg – för att kunna ta hand om dödsboet

Om du ska ta hand om dödsboet behöver du ett dödsfallsintyg med släktutredning som visar när personen avled och vilka efterlevande som finns. Du kan också behöva det vid kontakt med bank och andra företag. Intyget beställer du hos Skatteverket genom att ringa 0771-567567 och säga ”beställa dödsfallsintyg” för att komma till rätt handläggare.

Här kan du läsa mer om dödsfallsintyg.

Gör en bouppteckning

En bouppteckning är en skriftlig sammanställning över den avlidnes och efterlevande makans eller makens tillgångar och skulder.

Tillgångar i dödsboet kan vara en bostadsrätt, bil, smycken och kontanter. I en bouppteckning ska även skulder redovisas vilket kan vara vårdkostnader, bolån och kostnader för begravning och dödsannons.

Hur gör jag en bouppteckning?

Du kan göra en bouppteckning som privatperson eller ta hjälp av en begravningsbyrå eller jurist. Om du väljer att göra den själv ska en person utses till bouppgivare och lämna uppgifter om dödsboet. Den personen ska också utse två förrättningsmän som enligt testamentet eller på grund av lag inte har rätt att ärva något. Det är dessa två personer som intygar att bouppteckningen har gått korrekt till och att tillgångarna har värderats efter bästa förstånd.

Inom fyra månader ska du ha skickat bouppteckningen till Skatteverket. Bouppteckningen som du skickar in till Skatteverket ska innehålla minst tre delar;
1. Bouppteckningen i original.
2. En vidimerad kopia av bouppteckningen.
3. Bestyrkta kopior eller originalhandlingar av testamenten, kallelsebevis till bouppteckningsförrättningen, arvsavståenden.

Om det finns en fullmakt ska också den skickas med.

Skatteverket skickar i sin tur ett informationsbrev med en lista över vilka kontor som handlägger bouppteckningar för dig.

Här kan du läsa mer om bouppteckningar.


Avsluta abonnemang och prenumerationer

Den avlidna personen kan ha en del abonnemang, prenumerationer och avtal som du antingen behöver avsluta eller föra över till någon annan. Det kan vara telefonabonnemang, tv-licens, internetabonnemang, tidningsprenumerationer och försäkringar. För att avsluta eller föra över abonnemanget behöver du själv kontakta avsändaren. Normalt sett kan du säga upp ett abonnemang utan uppsägningstid när en person har avlidit.

LÄS MER: Därför ska du skriva testamente genast – och så gör du

Ta hand om den avlidnas bankkonton

Banken får reda på vilka som avlidit via offentliga register, men det är du som dödsbodelägare som behöver kontakta banken för att hantera den avlidnas bankkonton. För att kunna företräda personen behöver du ett dödsfallsintyg med släktutredning som du beställer hos Skatteverket.

Så fungerar det med autogiro

Utbetalningar som görs via autogiro fortsätter att löpa på om du inte gör något. Vill du att de ska upphöra måste du som anhörig stoppa dem.

Så fungerar det med räkningar

Foto: Jessica Gow/TT

Det händer att den avlidnas konton spärras fram till att en bouppteckning är klar och finns registrerad. Men vanligtvis har du rätt att betala löpande räkningar, exempelvis hyra, el och telefon, som är ställda till den avlidna med personens tillgångar. Det gäller även begravningskostnader. I övrigt brukar inte den avlidnas tillgångar och konton få röras innan bouppteckningen är klar.

Så fungerar det med bankfack

Som dödsbodelägare har du rätt att se vilka tillgångar som finns i bankfacket tillsammans med någon från banken som upprättar en lista över innehållet. Först när bouppteckningen är registrerad kan bankfacket tömmas.

Spara ett bankkonto – för eventuell kvarskatt eller skatteåterbäring

Ibland avslutar banken dödsboets konton efter arvskiftet. Men det kan vara bra att ha kvar det konto som är kopplat till Skatteverket eftersom både kvarskatt och skatteåterbäring kan bli aktuellt.

LÄS MER: Så gör du dina internetkonton säkrare – på fem minuter

Hantera eventuella skulder som dödsboet har

Skulder vid dödsfall kan inte ärvas. Däremot kan du få ett brev från Kronofogden om det finns en skuld registrerad av dem. Om det finns tillgångar i dödsboet ska du betala skulden med dem. Om ni redan har hunnit dela upp tillgångarna mellan er och ni får skuldbrevet efter det så är ni skyldiga att betala tillbaka. Däremot kan du vanligtvis inte ärva en skuld. Det finns däremot ett undantag för vissa utlandssvenskar sen 2005.

Kolla om du har rätt till efterlevandepension

När en nära anhörig dör kan du som efterlevande ha rätt till ett ekonomiskt stöd som ska täcka den försörjningsdel som den avlidna bidrog med. En make, maka eller barn får normalt detta utbetalt automatiskt till sig, men i vissa fall kan man behöva ansöka själv, till exempel om du bor utanför Sverige.

Här kan du läsa mer om efterlevandepension.

Ta hand om personens konton i sociala medier

Så gör du på facebook

Personen kan redan innan den har avlidit valt om den vill ha en efterlevande kontaktperson som kan hantera kontot om den dör eller om kontot ska raderas när man dör.

Om personen som avlidit inte har valt några av de här inställningarna kan välja att göra personens profil till en minnessida. Här gör man detta.

För att de lättare ska kunna administrera din förfrågan ska du helst skicka in något slags dödsbevis.

På samma sätt kan du här välja om du vill ta bort den avlidna personens Facebooksida, vilket man kan göra här.

Så gör du på instagram

Har liknande funktioner som Facebook. Du kan antingen göra om kontot till en minnesprofil eller radera kontot.

Andra sociala medier

Liknande funktioner finns även för konton hos Snapchat, Whatsapp och Linkedin. Du kan i vissa fall fylla i ett formulär för den som är efterlevande. I vissa fall behöver du kontakta företaget med en förfrågan om att kontot ska tas bort.

Källa: Kronofogden, Konsumenteras.se, Skatteverket, Facebook, Instagram, Anhörighandboken

LÄS MER: 5 sätt din döda kropp kan användas på

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset