J. Coles konsert var en av de starkaste Albin Johnsén har sett.
J. Coles konsert var en av de starkaste Albin Johnsén har sett.

Albin Johnsén blev blåst av stolen av J. Coles konsert och skriver om att fler artister borde värdesätta livedelen.

Söndag kväll, jag promenerar i höstmörkret tillbaka bort mot parkeringen utanför Globenområdet. Tillsammans med ett tusental andra har jag precis upplevt en av de starkaste konserter jag sett. Någonsin. Det senaste året har jag gått samma promenad ett antal tillfällen, med olika känslor nästan varje gång. Förväntningar som har infriats och överträffats men också rena besvikelser som uppstått. Det kommer ta några dagar innan jag hunnit smälta alla intryck från kvällens konsert. Precis som det ska vara efter en riktigt stark upplevelse.

LÄS MER: ”Albumen fick mig att orka med min vardag”

Den amerikanska rapparen och lyricisten J. Cole inleder sin show genom att kliva igenom en fängelsemur som går längs hela scenen. Han fortsätter kvällen med att köra låtar främst från sina två senast album ”4 your eyez only” och ”Forest Hills drive”. Bakom fängelsemuren står bandet och kören kvar, allt fokus är på artisten ikväll. Han rappar och sjunger rakt från hjärtat samt håller några få men välskrivna och inspirerande mellansnack. Jag har inte sett många artister framföra sina låtar med samma scennärvaro, inlevelse och energi. Det är så otroligt befriande och vackert att se en artist leverera sina verk live och att det inte bara låter som det inspelade materialet. Det låter bättre. Det gör att låtarna på albumet växer när jag lyssnar på dom i efterhand, de har fått ett lager till.

I en tid där musikindustrin matar ut artister och det släpps ca 30-40.000 låtar per dag (!) så försvinner ofta tålamodet att bygga någonting från grunden. Framförallt missar man ofta att värdesätta livedelen. Många letar efter genvägar att hitta nästa stora låt eller talang. Kändisar från diverse olika sammanhang görs till artister i förhoppningen om att få med deras följare som lyssnare. När storleken på sociala plattformar ställs i jämförelse med artistiska egenskaper så tycker jag hela industrin är snett ute. Idag kan i stort sett vem som helst låta bra i en studio. Däremot krävs det något helt annat att göra det live. Vem som helst kan inte få varje person i en publik att känna sig träffad. Jag är inte säker på att det finns några bra genvägar för att lära sig ta en publik. För egen del är jag otroligt glad och tacksam att jag gjorde ett hundratal mindre glamorösa spelningar innan jag slog igenom.

Även om de där spelningarna aldrig gav mig något ekonomiskt (de kostade snarare) så gav de mig en erfarenhet som jag hade stor användning för när jag åkte ut på min första turné. Jag tycker det verkar otroligt svårt att gå från att aldrig ha gjort musik, till att spela in låtar som släpps i snabb takt, och sen bara åka ut och spela dem live. Det känns nästan orimligt att förväntas kunna leverera något inspirerande på scen då.
Jag hoppas få uppleva fler kvällar som denna. Där en artist som jag redan beundrar och lyssnar på fullkomligt knockar mig. Där innehåll och kvalité gått före budget och kortsiktighet. Där artisteri och kärlek till musiken gått före allt.

LÄS MER: ”Efter ”Din soldat” gick jag vilse

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset