"Det verkar vara idol-konceptet rakt av fast med Melodifestivalens programledare och etablerade artister i stället för okända. Det är plågsamt att se faktiskt", skriver Albin Johnsén om "Stjärnornas stjärna".
"Det verkar vara idol-konceptet rakt av fast med Melodifestivalens programledare och etablerade artister i stället för okända. Det är plågsamt att se faktiskt", skriver Albin Johnsén om "Stjärnornas stjärna".

Det magiska och ibland mystiska med en artist försvinner ju helt när man tvingas se den stå och sjunga covers framför en ”expert-jury”. Framförallt när det covers från en helt annan genre än artisten normalt rör sig i, skriver Albin Johnsén som är kritiskt inställd till program som "Stjärnornas stjärna".

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Jag sitter i ett kalt hotellrum i Örnsköldsvik. Det är lördag kväll och påskafton. Om några timmar ska jag gå till stadens nattklubb för att framföra en 40 minuters intensiv liveshow. Jag försöker att distrahera mig från att längta hem till familjen genom att zappa mellan kanaler på tv:n. För mig gäller det att kanalisera alla timmar av väntan när jag är ute på turné till en explosion väl på scen.

LÄS MER: Kolumn: ”Musiken är i ständig förändring”

Fjärrkontrollen tar mig till ett nytt musikprogram på TV4: ”Stjärnornas stjärna” (vad är det för namn?) men jag har till en början svårt att förstå vad det är jag ser. Det verkar vara idol-konceptet rakt av fast med Melodifestivalens programledare och etablerade artister i stället för okända. Det är plågsamt att se faktiskt. Det är hårdrockstema denna kväll, jag får inte en bra känsla i magen av att kolla på detta innan jag själv ska ha spelning så jag stänger av tv:n och försöker slå bort bilderna i huvudet av det jag nyss har sett.

LÄS MER: Här är artisterna som tävlar i TV4:s nya musikprogram

Det verkar som behovet av att få in artister och låtar i olika sammanhang är större än någonsin i dag. Självklart hänger det ihop med att konkurrensen och utbudet aldrig varit så stort som det är nu. Men jag är ändå tveksam till att den bästa vägen att gå alltid är genom diverse tv-program eller andra kommersiella samarbeten. Det magiska och ibland mystiska med en artist försvinner ju helt när man tvingas se den stå och sjunga covers framför en ”expert-jury”. Framförallt när det covers från en helt annan genre än artisten normalt rör sig i.

Personligen förstår jag mer att man tar chansen att medverka i större TV-produktioner om man åtminstone framför en egen låt som kan marknadsföras.
Jag tycker det är alltför ofta som bolagens prioriteringar i industrin är skeva och att arbetet med artistutveckling är sekundärt kontra att sätta svarta siffror på nästa kvartalsrapport. Den kortvariga skjutsen från en stort tv-program kan lika gärna betyda en enorm uppförsbacke några månader senare. Ibland kan det vara värt att försöka se längre än nästa faktura innan man tackar ja till saker.

Plus: ”The Defiant Ones” finns äntligen på Netflix! Missa inte dokumentärserien om Dr. Dre och Jimmy Iovine.
Minus: Två legender har lämnat oss. Vila i frid Lill-Babs och Jerry Williams.

Albin Johnsén

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset