"Amelia är en förebild på väldigt många sätt" Mama Carina Nunstedt mitt i sitt ”family living” med maken Anders Nunstedt och sönerna Wilmer, 4, och Oscar, snart 2.
"Amelia är en förebild på väldigt många sätt" Mama Carina Nunstedt mitt i sitt ”family living” med maken Anders Nunstedt och sönerna Wilmer, 4, och Oscar, snart 2.

Just nu väller det ut nya magasin på tidningsmarknaden. Mamas grundare och chefredaktör Carina Nunstedt vill inte vara sämre. I morgon kommer första numret av det trendiga livsstilsmagasinet Family Living.
Hon började skriva för Smålandsposten redan på gymnasiet och tog vägen via Östgöta Correspondenten till Expressen. Nio år och en rad nystartade bilagor senare drog hon för tre år sedan i gång succén Mama.
Nu är det dags igen.
– Idén kommer från mig tillsammans med den kreativa Mamaredaktionen. Vi märkte att vi fick väldigt stort gensvar på inrednings- och resematerialet. Där någonstans började det. Jag kom fram till att det behövs en ny inrednings- och livsstilstidning med mer människor i fokus.

• Och den moderna familjen är målgruppen?
– Ja, men de är väldigt många. Dagens familjer är moderna, trendiga och reser mycket. Och vi är väldigt intresserade av nya trender, så det kommer att vara en tillgänglig tidning.

• Är Family Living något även för låginkomstfamiljer?

– Ja, vi kommer att ha väldigt mycket budget-tänk. Det är viktigt eftersom man i dag vill förändra hemmet ofta och vill resa mycket.

• Den senaste tiden har Amelia Adamos nya tidning M och Charlotta Flinkenbergs Glamour samt Familj Sthlm kommit till världen. Vad säger du om konkurrensen?
– Den är hård. Men jag känner att vi har ett eget tilltal och ton. Det här är en tidning som absolut inte finns.

• Du är lite av den yngre generationens Amelia Adamo.
– Det är en otroligt smickrande jämförelse. Amelia är en förebild på väldigt många sätt. En fantastisk tidningsmakare och duktig redaktionell chef som kommit med det ena framgångskonceptet efter det andra.

• Stämmer det att du har planer på att lansera Mama i USA?

– Vi tittar på det. Eftersom Mama är en ganska så glamorös mammatidning tror jag att den passar den amerikanska marknaden, med alla kända Hollywoodmammor. Det är en yrkesmässig dröm att få komma utomlands med någon av tidningarna.

• Har din feministiska framtoning avtagit med åren?

– Nej, det tycker jag inte. Jag skriver ganska ofta om jämställdhet i Mama. Unga par är väldigt jämställda fram tills de får barn. Men sedan är det en väldigt stor risk att mamman står där med hela ansvaret för hem och barn. Och det måste man fortsätta att upplysa kring.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset