”Är vi judiska amerikaner eller amerikanska judar?” frågar 33-åriga Adam sina föräldrar Miriam och Robert. Det silverhåriga paret skakar på huvudet med ett synkroniserat skratt.

Vi äter lax och potatismos i familjens flotta hus på Long Island i New York och talar om deras rika, rasistiska vänner som hatar president Obama, om frustrationen i Ferguson då polisen Darren Wilson som sköt ihjäl den obeväpnade svarta tonåringen Michael Brown friats och vi talar om identitet. Hur den avgör vissa liv. ”Hade rollerna varit omvända, om Brown skjutit polismannen hade han dömts till dödstraff”, konstaterar Adam.

Familjen går regelbundet till synagogan och Miriam som läser heliga hebreiska skrifter under ledning av en rabbin berättar hur ledsen hon blev häromdagen när hon passerade en vägg där det stod Ebola och en judestjärna. Annars är hon som vilken amerikan som helst.”Det är bara hos doktorn jag måste fylla i vilken ras jag tillhör” säger hon. 

Adams farfarsfar kom till USA från Ryssland 1915 och öppnade ett litet rökeri i Brooklyn. Han döpte det till Acme för att det skulle hamna långt fram i telefonkatalogen och det visade sig lyckosamt då rökeriet lever vidare under Adams ledning.

Det är kvällen före Thanksgiving, en av USAs största högtider. Miriam förbereder sin traditionsenliga kalkon, sötpotatis och pumpapaj som familjen ska serveras. Men först ska vi alla springa ett traditionsenligt sju kilometer långt välgörenhetslopp i bitande kyla.

”Det här är vår favorithögtid! Vi firar ju inte jul utan bara judiska högtider så Thanksgiving är speciell för att den inkluderar och förenar alla oavsett härkomst och religion” säger Miriam.

Dagen efter Thanksgiving kallas i USA för ”Black Friday” för att affärsidkarna går från röda minustecken till svarta siffror inför julhandeln. Det är årets största readag och startskottet för julhandeln. Det är parader, konfetti och nattöppna varuhus. ”Det är så populärt att ett par människor varje år blir ihjältrampade” suckar Adam som vägrar köa utanför något varuhus mitt i natten för att köpa en tv till halva priset.

”USA är ett land av konsumenter” konstaterar mamma Miriam och berättar hur Thanksgiving-helgen växt till att innefatta även ”Cybermåndag” då folk tokshoppar på nätet och ”Giving Tuesday” då de efter all shopping passar på att skänka pengar till välgörande ändamål. ”Det är strategiskt eftersom det är avdragsgillt. De måste göra sig av med pengar innan året är slut” säger Adam.

Snart importerar vi nog Thanksgiving-traditionen till Sverige. Precis som vi integrerade Halloween – en annan kommersiell fullträff. För vi behöver också finna firanden som förenar oss över alla Gudsgränser och kulturbarriärer. Och ger klirr i kassan. Det kulturkonservativa ännu inte insett är nämligen att den amerikanska konsumtionskulturen påverkar oss mer än någon annan invandrarkultur någonsin gjort.

Hissa: Historieätarna i SVTmatnyttig folkbildning!

Dissa: Budgetsåpan!  

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset