Patchen som släpptes till CS:GO natten till onsdag innehöll flera efterlängtade nyheter. Men mitt i bland dem smög sig en potentiellt spelförstörande ändring in. Nämligen flash-assist.

Att spelare ska få mer cred för sin lyckad användning av granater är något som efterlängtats av såväl proffs som amatörspelare under lång tid i CS:GO. Men det nya assist-systemet som innebär att en lyckad flash visas bland döds-meddelanden i grafiken uppe till höger är inte rätt sätt att göra det på. Åtminstone inte i professionella matcher.

I teorin så betyder det nya systemet att du vid till exempel en lyckad entry-kill till följd av en flash avslöjar för motståndarlaget att ni åtminstone är två personer. Med assist-notisen kommer motståndaren även se vem det är som kastat flashen, något som i många fall kan vara en strategisk nackdel.

LÄS MER: HeatoN: Svensk CS är förmodligen sämre än någonsin på elitnivå

För att ta ett exempel:

Du och ditt lag vill överraska motståndaren genom att i början på en runda byta AWP-spelarens position. Denne spelare flashar åt en rifler som får en lyckad entry och AWP-spelarens nya position röjs utan att denne avlossar ett skott.

Det här är bara ett scenario och det går att hitta många andra där det här systemet skulle kunna förstöra mer än det hjälper.

Därför är det inte rimligt att flash-assisten syns även för motståndarna, åtminstone inte under rundans gång.

Gissningsvis kommer den här delen av uppdateringen att snart att tas bort eller arbetas om för att passa tävlingsinriktat spel.

Så står det i nya uppdateringsförklaringen

– Adderat flashgranat-assist för spelare som lyckas flasha en fiende som sedan dödas av en annan spelare. Spelaren som kastade flashgranaten kommer då få en notis om assist i döds-meddelandet. Om en annan spelare däremot skadat offret med upp till 40 skada får flashgranat-kastaren inte notisen.

Läs hela uppdateringsförklaringen här

LÄS MER: Metro Esport Update ger dig senaste nytt från esporten

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset