De som driver Instagramkontot "Aningslösa influencers" vill vara anonyma.
De som driver Instagramkontot "Aningslösa influencers" vill vara anonyma.

I december 2018 startades ett nytt konto på Instagram. På bara några veckor hade de blivit blockerade av flera stora influencers. Varför? För att de kritiserade deras flygvanor.

Två personer ligger bakom instagramkontot “Aningslösa influencers”. Vilka de är vill de inte berätta –  de svarar endast på frågor via appen.

Vill ändra synen på att flyga

Från början använde de sina privata konton för att ifrågasätta influencers resande. Något som inte riktigt verkade få någon effekt. I stället skapades kontot ”Aningslösa influencers”. Målet med kontot var enkelt: Att få influencers att se över hur deras flygresor påverkar klimatet.

”Samt att de reflekterar över om content från flygresmål gör deras följare mer eller mindre benägna att flyga. I övrigt vill vi folkbilda om flygets klimatpåverkan samt ändra bilden av flygande från hög status till låg social och moralisk status”, skriver de.

LÄS MER: 5 uppfinningar som ska rädda miljön

Har blivit blockerade

De har tidigare uppgett att de är partipolitisk obundna och inte har några samarbeten med miljöorganisationer. I sina stories lägger de upp allt från hur mycket influencers reser till hur man kan resa mer klimatsmart.

Genom att räkna ut hur många ton koldioxid influencers förbrukar när de flyger går det att se hur många års resor de har förbrukat. Just nu har kontot över 60 000 följare, något de ser positivt på.

”Kvitto på att vår opinionsbildning är intressant att följa”, skriver de.

LÄS MER: Insändare: Kändisar borde göra mer för miljön

Några av de som blivit kritiserade på kontot är Kenza, Penny Parnevik och Isabella “Blondinbella” Löwengrip. Många har blockerat kontot, andra har valt att svara på kritiken.

”En häxjakt”

Isabella Löwengrip skrev själv på sin blogg att hon inte var aningslös, utan att hon bara inte vetat hur hon ska agera långsiktigt.

Även Alexandra “Kissie” Nilsson svarade på kritiken i ett inlägg på sin blogg.

“Jag har funderat mycket på det här med häxjakt på sociala medier.. Just nu är det häxjakt efter alla som gillar att resa. Jag förstår delvis varför det sker, men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att det inte är så smart. Jag tror verkligen inte det är det bästa sättet att övertala folk att sluta resa.”

”Influencers har reagerat på helt olika sätt. I början när vi var ett litet konto blev vi slentrianmässigt blockade för att de inte ville eller orkade ta diskussionen”, skriver personerna bakom kontot och fortsätter:

”Några tar personlig kontakt med oss, antingen för att förklara att vi är idioter eller bara är avundsjuka, andra för att tacka oss för att de till slut fått upp ögonen för klimatfrågan, och vilket ansvar de har som påverkare.”

LÄS MER: Så kan du vara miljövänlig – tio enkla saker i din vardag

Vill föra en saklig diskussion

”Aningslösa influencers” granskar personer med över 20 000 följare. Själva har de nu över 60 000 följare på Instagram. Om det kontot gör är att hänga ut folk anser de inte är upp till dem, utan läsarna.

”Om vi hänger ut eller ej är upp till den som ser våra stories att avgöra. Vi tar offentligt publicerade resor och lägger till utsläppsdata. Vi är också noga med att föra en saklig och sansad diskussion”.

LÄS MER: Klimatexpertens tips: Så här reser du mer hållbart

När flög ni själva senast?

”April 2017. En jobbresa till Spanien.”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset