Anna Krezic Gauffin med sonen Wilhelm på väg hem från Kroatien.
Anna Krezic Gauffin med sonen Wilhelm på väg hem från Kroatien.

Wilhelm, 14, har Downs syndrom och är flygrädd. När han vägrade kliva på flyget blev han och pappan kvar i Kroatien. Då satte sig mamman Anna Krezic Gauffin i bilen och körde över 200 mil för att hämta dem.

Familjen Gauffin från Enköping skulle den 10 september ta flyget hem efter semestern i Kroatien. Men Wilhelm, 14, som har Downs syndrom och är flygrädd, fick panik och vägrade.

– Vi  lyckades lyfta in honom på flygplatsen, sen gick det inte mer. Han totalvägrade, skrek och slogs. De vid informationen sa att han inte skulle få flyga med när han var så flygrädd, säger mamma Anna Krezic Gauffin, 38, som flög hem med resten av familjen.

Nekades ersättning av försäkringsbolaget

Wilhelm blev kvar i Kroatien med sin pappa, som UNT var först med att berätta. Att flyga hem var uteslutet. Tåg innebar en del byten som skulle bli svårt för Wilhelm. Hyrbil hem var alldeles för dyrt.

Enligt Folksam täckte reseskyddet i deras hemförsäkring inte händelsen. Bolaget menade att den inte ansågs oväntad då Wilhelm är flygrädd och innan resan fått lugnande medicin utskrivet vid behov.

Det hjälpte inte att en läkare intygat att Wilhelms flygresa ner, liksom tidigare flygresor, gått bra men att hans funktionshinder kan skapa oförutsedda situationer.

– Då tänkte vi att det enklaste var att åka ner själv. Jag ville bara ha hem dem. Jag jobbar som frisör så det var bara att boka om kunder och åka ner. Min mamma fick ta hand om våra andra två barn, säger Anna Krezic Gauffin.

Mamman satte sig i bilen och åkte

Tidigt på lördagsmorgonen den 15 september satte hon sig i bilen. Resan blev över 200 mil. Sent på söndagskvällen var hon framme i kroatiska Fiorini, där hennes mamma har en lägenhet. Där väntade Wilhelm och hans pappa. På tisdagen började de resan hem och var framme i Enköping på onsdagskvällen.

– Det gick jättebra. Vi har bilat ner dit förr så det var ingen okänd väg. Wilhelm blev jätteglad. Han hade inte riktigt förstått vad som hade hänt eller varför han var kvar där nere. Han var väldigt glad att komma tillbaka till skolan igen, säger Anna.

Så säger Folksam

Vid ändrad hemresa ska man kontakta någon av Folksams två larmcentraler, Falck Global Assistance eller SOS International. Båda har öppet dygnet runt.

På Folksams hemsida står det: ”Vi ersätter ändrad hemresa på grund av akut sjukdom eller olycksfall om en larmcentral anser att du inte kan resa hem som planerat. Vi ersätter merkostnaden som kan uppstå vid en ombokning, även för medförsäkrade som är med på resan”.

”Vi kan bara beklaga den situation som uppstod och har full förståelse att situationen var jobbig för familjen. Reseskyddet i hemförsäkringen har sina begränsningar när det gäller ersättning när det som inträffar inte är oväntat. Generellt är det så att söker man vård innan en avresa för att behandlas mot något ersätter inte försäkringen kostnader som har samband med det”, säger Kajsa Moström, presschef på Folksam.

Källa: Folksam

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset