Anna Skipper

Anna Skipper är kostrådgivare i TV 3:s ”Du är vad du äter”.

• Tror du att fett bara är ohälsosamt och att lightprodukter enbart är nyttiga? Tror du att du undviker socker om du inte äter godis?
• Metro har låtit kostrådgivaren Anna Skipper från TV 3:s ”Du är vad du äter” slå hål på sex långlivade myter om det vi äter och dricker.
• Sanningen är att en normal svensk äter nästan ett kilo socker i veckan. Och man kan samtidigt vara både överviktig och undernärd.

Myt 1: Fett gör mig ohälsosam och tjock
En sanning med modifikation. Vissa fetter är bra och till och med livsnödvändiga.
De essentiella (livsnödvändiga) fettsyrorna kan i stället bidra till viktminskning och är nödvändiga för en mängd processer i kroppen. Rätt fett kan göra dig smalare och smartare.
Välj kallpressad olivolja och födoämnen rika på omega-3-fetter, som lax, makrill och linfrön.
 
Myt 2: Lightprodukter är bättre än socker och gör mig smal
Många lightprodukter innehåller aspartam. Aspartam är ett sötningsmedel som stimulerar aptiten och gör att du äter mera. Light-produkter gör dig alltså mera hungrig. Forskning visar även att aspartam kan vara skadligt för kroppen och hjärnan och det är förbjudet i Japan. Undvik alla lightprodukter med aspartam.
 
Myt 3: Kaffe ger mig energi
Det är en allmän uppfattning att kaffe är uppiggande. Det stämmer kortsiktigt, men långsiktigt är det förödande för kroppen. Kaffe verkar uttorkande och utmattande i längden. Det ger dessutom blodsockersvängningar. Det påverkar hjärnans biokemi på liknande sätt som socker så att du åker bergochdalbana i din energi.
 
Myt 4: Husmanskost räcker för att täcka näringsbehovet
Våra grönsaker har förlorat 30–96 procent av sitt näringsinnehåll jämfört med grönsakerna på 1940-talet, mestadels beroende på jordbruket, konstgödning och den industriella hanteringen av våra livsmedel. Det vi i dag kallar husmanskost är oftast ren snabbmat. Högt på listan ligger falukorv, pizza, pasta med ketchup och fiskpinnar – lättlagat men näringsfattigt.
Vi lägger lika mycket pengar på läsk, godis, snabbmat och kaffebröd som på våra viktiga basvaror.
 
Myt 5: Som överviktig har jag fått i mig mer näring än jag behöver
En person som lider av fetma kan faktiskt vara undernärd på vital näring. Om man äter fel fetter i kombination med snabba kolhydrater som vitt bröd och pasta är risken överhängande att man är överviktig och undernärd på samma gång.
Kalorier är bara ett sätt att mäta den mängd energi som en måltid ger, inte hur mycket näring måltiden innehåller. Tomma kalorier från skräpmat gör oss bara fetare och sjukare.
 
Myt 6: Jag äter inget godis – därför får jag inte i mig för mycket socker
Socker finns där man minst anar det. Dolt socker finns i yoghurt, nyponsoppa, juice, ketchup, buljong, bröd, flingor, müsli och många andra födoämnen som vi tror är nyttiga. En normal svensk äter  i snitt nästan ett kilo socker i veckan, vilket är alldeles på tok för mycket.
Överskottsenergin från allt socker lagras i kroppen i form av fett. En burk läsk innehåller tio sockerbitar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset