Slim Jim - träning, kost och sunt förnuft

I sin kamp att bränna fett och få den fysik man så länge längtat efter, suger man till sig information från en mängd olika dietmetoder från en rad olika experter. Jag slår vad om att de flesta av er hört talas om tex. Atkinsdieten, Ornishdieten, Viktväktar-metoden, Zonedieten, Medelhavsdieten och GI-metoden.

Den kanske mest vanliga och populära metoden är Atkins, som i mångt och mycket går ut på att minimera mängden kolhydrater i sin kost. Dock finns det risker och konsekvenser med denna typ av kostupplägg som långt ifrån alla känner till.

Robert C Atkins är grundaren bakom den så populära Atkinsmetoden som ska utgå från ett noga utarbetat hälsotänkande. Atkinskonceptet har blivit en enorm industri men jag skulle faktiskt vilja påstå, att den på det sätt som den idag av många människor tillämpas, är mer fokuserad på kortsiktighet och snabb viktnedgång än olika hälsoaspekter. Låt mig berätta varför jag vill påstår detta, och hur jag anser ni istället ska göra. Vi kan kalla det för Slim Jim-metoden.

• Så här fungerar Atkins
För fettförbränning fungerar Atkins, inget snack om saken. Men bara på kort sikt!
Genom att ta bort kroppens primära energikälla (kolhydrater) tvingar man den till att använda sin sekundära energikälla (fett) som en nödlösning. Så fort kroppen har använt upp sina depåer av kolhydrater (glykogen) så börjar den förbränna fett i hög takt för att tillgodose dess behov av energi. Låter finfint va?

Dock finns ett litet problem och det är vår hjärna. Den är nämligen väldigt petig och accepterar endast kolhydrater (glukos) som bränsle. Hjärnan har ett nödläge där den även kan använda något som kallas för ketoner som energi. Men samtidigt skickas det signaler om att kroppen är i ett tillstånd av ”svält” då hjärnan inte riktigt får det högoktaniga bränslet som den behöver. Och nu kommer problemet! Så fort du börjar äta kolhydrater igen så kommer en stor del av dessa lagras som fett.

Fett kan inte omvandlas till kolhydrater (glukos) men det kan däremot proteiner. Och just det, proteiner finns ju främst i våra muskler. Som en oönskad effekt av att inte äta några kolhydrater kommer kroppen bryta ner en del av musklerna för att försäkra sig om ett stabilt blodsocker samt att hjärnan får energi.

Summa summarum fungerar Atkins kortsiktigt men kan på lång sikt leda till en viktökning. Dessutom riskerar du att bryta ned din befintliga muskelmassa.


Slim Jim-Metoden
Här kommer några personliga tips om hur du kan ”förbättra” Atkins så att du slipper de oönskade effekterna.

• Eliminera inte alla kolhydrater från kosten, intag ca 50-100g dagligen under perioden du vill förbränna lite extra fett.
Ät nästan alla kolhydrater innan lunch och väldigt få efter.
• Dina kolhydrater ska komma från grönsaker och färska nötter, inte pasta eller bröd.
• Minska ner på onyttiga fettbomber som stekt bacon.
• Under sommaren kan du äta frukt men gärna tillsammans med färska nötter eller kallpressad linfröolja.
• Ökar du intaget av kolhydrater får du även se till att röra på dig ordentligt.

Jag kommer inom kort lägga upp hela det kostprogram som i denna artikel benämns ”Slim Jim-metoden” på www.metro.se.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset