Att sättas i vanlig skola blev en katastrof för autistiske Sigge Holm, 11. Sedan han fått sin diagnos har mamma Malin Holm fått kämpa mot okunskap och resursbrist inom skolan, men tycker ändå att hon är lyckligt lottad. "Han har i alla fall inte blivit traumatiserad, som många andra".

Julio C Saint' Just

11-årige Sigge Holm med mamma Malin Holm.  

Att vara i ett vanligt klassrum kan vara en mardröm för barn med autism. Ändå ska autistiska barn som är normalbegåvade gå i vanlig skola, sedan den nya skollagen trädde i kraft 2011 . Det stöd som erbjuds ska finnas inom ramen för skolan.
 
Men den lösningen var katastrofal för Malin Holm och hennes son Sigge, i dag 11 år.
 
– Förhoppningen är att de successivt ska vänja sig. Men ett barn med autism, som är överkänsligt för ljud, ljus och lukter, vänjer sig inte. Autism går inte över. Det slutade med att han fick sitta ensam i ett rum på läskliniken hela dagarna, utan att komma i kontakt med andra barn.  Hans favoritsång på den tiden var ifrån Radioapans alfabet ”bokstaven N – alfabetets ensammaste bokstav”, säger Malin Holm.
 
 
På fritids fick han först gå med de andra barnen. Han försökte härma det sociala samspelet, men förstod inte och blev bortknuffad. 
 
– Ett tag gick han i med i en kör där. Jag blev jätteglad för det, alla vill ju att ens barn ska vara som andra. 
 
Men efter ett tag tog en av de anställda kontakt med henne för att berätta att hennes son "far illa".  
 
– Jag fick höra att han inte alls deltagit i någon kör utan suttit bredvid helt i sin egen värld och vid något tillfälle hade han tagit av sig byxorna , säger Malin Holm och tillägger:
 
– Men jag har ändå haft tur. Han hade en väldigt fin lärare i läsklassen och det  har inte varit traumatiserande för honom att gå i vanliga skolan. Han har inte blivit mobbad eller övergiven. Så är det för väldigt många andra barn med den här diagnosen. 
 
 
När Sigge var liten var han helt innesluten i sin egen värld. Han uppfann han ett eget språk som ingen annan förstod, inte ens hans föräldrar. Han började tala svenska först när han var fem år  och  pratar idag med lite brytning, som om han kom från ett annat land.
 
Men miljön i den vanliga skolan gjorde att utvecklingen stannade av.  Tron är att barn med särskilda behov successivt ska vänja sig och acklimatisera sig till skolmiljön. Men det funkade inte för Sigge:
 
– Barn med autism är känsliga för ljud, ljus, lukt och stimulans. Det är ingenting som går över  utan istället skärmade han av verkligheten. Han berättade aldrig om något som hänt i verkligheten utan bara om vad som hänt i hans fantasivärld. Men vi har kämpat för att bit för bit hala ut honom.
 
Malin Holm är kritisk till att kunskapen är så dålig ute på de vanliga skolorna, där Sigge och andra normalbegåvade barn med autism nu hänvisas.  Hon har själv fått kämpa hårt för att få livet att fungera för sonen. Hon säger att livet med Sigge var jättelätt fram tills att hon förstod att hon måste ringa till myndigheter och gråta för att komma någon vart. I dag har Sigge fått en plats på en resursskola.
 
– Det är fantastiskt. De kan de här barnen, de avsätter resurser och matchar grupperna så bra de kan. När han befinner sig i en vanlig klass blir han väldigt avvikande. Men här kan han fungera i alla fall  som de andra . Sigge har skrivit nationella prov med bara något fel på varje prov.
 
Men än kan Malin Holm och Sigge, som är beroende av rutiner och förutsägbarhet i sitt liv, inte slappna av. Efter att den nya skollagen trädde i kraft har resurserna skurits ner. Skolan avvecklar och tar inte in några nya barn, men Malin och Sigge hoppas att de ska få fortsätta.
 
– Jag har ingen aning vad som kommer att hända från dag till dag. Jag blir tokig av att inte veta.
Malin Holm vet vilken kamp som väntar de som skulle fått komma in på skolan, men som nu måste söka andra vägar.
 
– Jag tycker så synd om dem.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset