Avgaser är ett dödligt problem i många städer. Här försöker en trafikpolis skydda sig med ansiktsmask i Turin, Italien, i oktober förra året.
Avgaser är ett dödligt problem i många städer. Här försöker en trafikpolis skydda sig med ansiktsmask i Turin, Italien, i oktober förra året.
Ekonomi TT

Apor fick titta på tecknad film – och andas VW-avgaser. Mänskliga försöksobjekt verkar ha fått klara sig utan filmerna, men andades in giftig kväveoxid i tyska biljättars forskning.

Daimler försöker nu utröna hur projekten kunde få genomföras och den tyska regeringen fördömer testerna.

De tyska medierna Süddeutsche Zeitung och Stuttgarter Zeitung har läst en rapport från EUGT, ett forskningsorgan som finansierades av bland andra BMW, Daimler och Volkswagen. Där framgår att man under perioden 2012–15, för att kartlägga avgasers farlighet, använde sig av ett 20-tal försökspersoner i Aachen. De fick inandas kväveoxid, en giftig gas som bland annat finns i dieselavgaser.

Uppgifterna kommer bara ett par dagar efter att The New York Times avslöjat att EUGT 2014 låtit stänga in apor i ett lufttätt rum i Albuquerque. Djuren hölls lugna med hjälp av tecknade tv-serier, samtidigt som avgaser från en dieseldriven Volkswagen Beetle pumpades in i rummet. Syftet ska enligt tidningen ha varit att visa att diesel inte är så farligt.

"Ställas till svars"

Alla tre biljättarna tar nu avstånd från EUGT, som numera är nedlagt, och dess metoder.

"Jag kommer att göra allt i min makt för att säkerställa att detta utreds i detalj", förklarar VW:s styrelseordförande Hans Dieter Pötsch i ett pressmeddelande.

"Vemhelst som är ansvarig för detta måste självfallet ställas till svars".

Daimler säger sig vara skakat, och har inlett en utredning av hur det hela kunnat få hända.

För Volkswagen får "dieselgate"-skandalen ny aktualitet. 2015 avslöjades hur företaget hade fuskat med utsläppstester för mer än elva miljoner bilar, för att det skulle verka som att de släppte ut mindre avgaser än de egentligen gjorde.

Federley: Mörkläggning

Fredrick Federley (C) var ende svensk i den utredningskommitté som EU-parlamentet tillsatte efter VW-skandalen, som riktade kritik mot både kommissionen och flera medlemsstater.

EUGT var inte uppe på kommitténs bord alls. Federley ser en "gigantisk mörkläggning" från bilföretagens sida.

Man får ställa sig frågan, återigen, vad medlemsstaterna har vetat och vad kommissionen kan ha vetat. Där är stora frågetecken, säger han till TT, samtidigt som han ställer sig frågan vad Tyskland har känt till.
Vi kanske inte behöver en ny kommitté, men på något sätt behöver vi titta närmare på frågorna. Inte bara Tyskland, som själva har enorma intressen i företagen.

Regeringen fördömer

Den tyska regeringen fördömer testerna i starka ordalag, och förväntar sig en förklaring av BMW, Daimler och Volkswagen.

Jag fördömer starkt dessa avgastester. Detta skadar trovärdigheten hos bilindustrin ännu en gång, säger transportministern Christian Schmidt.

VW-skandalen blev en tung belastning för den tyska bilindustrin. Den spred sig från USA till Europa och resten av världen, och bilföretagen har hittills tvingats avsätta hundratals miljarder för rättsprocesser och återkallanden av fordon.

Avgaser är ett dödligt problem i många städer. Här försöker en trafikpolis skydda sig med ansiktsmask i Turin, Italien, i oktober förra året.
Avgaser är ett dödligt problem i många städer. Här försöker en trafikpolis skydda sig med ansiktsmask i Turin, Italien, i oktober förra året.
Var så god och andas? Såväl apor som människor har fått andas avgaser som ett led i de tyska biljättarnas forskning.
Var så god och andas? Såväl apor som människor har fått andas avgaser som ett led i de tyska biljättarnas forskning.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset